قوز پشتی ( kyphosis )

درمان قوز پشتی با فیزیوتراپی

( kyphosis )

علت قوز پشتی ( kyphosis )

یکی از مشکلات عمده ای که این روز ها افراد در سنین مختلف با آن سرو کار دارند ، قوز پشتی و اختلال در قوس های ستون فقرات می باشد.

زیرا تغییر در ساختار و قوس های ستون فقرات علاوه بر مشکلات در آن ناحیه بعد از مدتی باعث بروز مشکلات در دیگر نواحی نیز میشود .

در بسیاری مواقع قوز پشتی باعث جلو آمدن سر و ایجاد گردن درد ، گودی یا صافی کمر و ایجاد کور درد ، کاهش ظرفیت تنفس و… میشود .

به همین دلیل سلامتی ساختار قامتی از نظر بیومکانیکی از اصول مهم و مورد توجه فیزیوتراپیست ها میباشد.

در زیر مهمترین علت های ایجاد قوز پشتی را برای شما شرح می دهیم :

در افراد سالمند میزان قوز پشتی به دلایل متعددی مثل پوکی استخوان ، شکستگی ستون فقرات ، تغییرات هورمونی و ضعف عضلانی ایجاد می شود.

ژنتیک یکی از عوامل موثر در بروز این مشکل میباشد مثل قرار گیری مهره های پشت در یک وضعیت خاص از بدو تولد یا ضعف عضلات پشتی

عادات نادرست فرهنگی مانند ورزش نکردن یا انجام ورزش ناصحیص که باعث ضعف یا آسیب عضلات می شود.

وضعیت نامناسب ایستادن ، نشستن ، مطالعه کردن و با گوشی کار کردن در حالت خمیده

حمل کوله پشتی های سنگین در بچه ها و نوجوانان

علایم ظاهری قوز پشتی

شانه گرد، به سمت جلو و پایین افتاده 

خشکی و ضعف عضلات پشت 

خستگی شانه ها و پشت و گاهی درد

ظاهر قوز مانند و خمیده پشت (شایع در جوانان) 

خستگی و درد کمر و گردن

خم شدن سر به جلو ( forward head )

درمان قوز پشتی

بهترین و موثرترین روش درمان قوز پشتی (kyphosis ) انجام منظم یک دوره فیزیوتراپی تخصصی میباشد.

فیزیوتراپیست تمرین های لازم جهت تقویت عضلات ضعیف شده و تمرینات مناسب جهت کشش عضلات کوتاه شده را به بیمار آموزش می دهد.

استفاده از دستگاه جریان الکتریکی (FES) به تقویت عضلات کمک بسیار زیادی میکند .

ماساژ و ریلیز عضلات پشت و گردن برای به کاهش درد و اسپاسم عضلات سفت شده کمک میکند . 

در صورتیکه که این گرفتگی ها مزمن باشند و با ماساژ و تمرینات کششی آزاد نشوند تکنیک درای نیدلینگ بسیار موثر خواهد بود .

تصحیح عملکرد عضلات شکم و تنفسی در تصحیح قوز پشتی بسیار موثر خواهد بود .

اصلاح الگوی غلط روزمره مانند صحیح نشستن و صحیح ایستادن و حمل نکردن کوله پشتی سنگین خصوصا توسط بچه ها

تمرین درمانی قوز پشتی

عکس چند نمونه از تمرینات بسیار عالی و موثر در درمان قوز پشتی در فیزیوتراپی برای شما گذاشته شده است.

 بهتر است قبل از انجام هرگونه ورزش حتما توسط یک فیزیوتراپیست متبحر ، مورد ارزیابی ساختار قامتی قرار گرفته و مشورت بگیرید .