کشیدگی تاندون آشیل مچ پا

درمان کشیدگی تاندون آشیل مچ پا با فیزیوتراپی

علت کشیدگی تاندون آشیل مچ پا چیست؟

تاندون آشیل یک طناب محکم است که عضله ساق پا را به پاشنه متصل میکند.

این تاندون بعلت سختی و مقاومت به راحتی پاره نمی شود ولی در صورت پارگی درد شدیدی در ساق پا ایجاد میکند.

علت پارگی فشار شدید و ناگهانی به پاشنه و ساق پا میباشد مانند افتادن از ارتفاع زیاد و گاهی این کشش سخت و ناگهانی در تاندون می تواند باعث کشیدگی آن و یا نیمه پارگی شود.

کشیدگی این تاندون التهاب و ورم شدید ایجاد میکند و برای ترمیم آن نیاز به استراحت و فیزیوتراپی میباشد. 

در صورت پارگی در بسیاری موارد نیاز به جراحی ترمیمی تاندون میباشد.

فیزیوتراپی با استفاده از الکتروتراپی ، ماساژ درمانی ، تمرین درمانی و انجام تکنیک های ریلیز به درمان بیمار بسیار کمک میکند.

علایم پارگی تاندون آشیل

  • درد شدید و تورم در پاشنه و ساق پا
  • قادر به ایستادن بر روی پای آسیب دیده نیستید
  • عدم توانایی در حرکت دادن مچ به پایین
  • شنیدن صدای پارگی در حین آسیب

بهترین درمان پارگی و کشیدگی تاندون آشیل چیست؟

بعلت کم بودن جریان خون در این ناحیه تاندون آشیل قادر به بازسازی و ترمیم خود نمیباشد ، و در صورت پارگی کامل حتما نیاز به جراحی ترمیمی و پس از آن فیزیوتراپی بعد از عمل میباشد. در صورتیکه که پارگی نداشته باشیم و فقط تاندون دچار کشیدگی شده باشد استراحت و پس از آن انجام یک دوره فیزیوتراپی برای درمان این مشکل بسیار راه گشا خواهد بود.

انجام فیزیوتراپی توسط دستگاه های الکتروتراپی (تنس الکتریکی) ، التراسوند ، لیزرتراپی به کاهش درد و التهاب بیمار کمک میکند. 

آموزش ورزش های تقویت کننده عضلات ساق پا و تمرینات کششی در کلینیک فیزیوتراپی جهت کامل شدن دامنه حرکتی بیمار بسیار مهم هستند.

در مرحله نهایی Gait Training از مراحل مهم و اساسی درمان می باشد تا بیمار پس از فیزیوتراپی هیچ مشکلی در راه رفتن نداشته باشد و هر گونه لنگ زدن و ناهماهنگی عضلات باید مورد توجه فیزیوتراپیست قرار گیرد.