تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو

علت تعویض مفصل زانو چیست؟

تعویض مفصل زانو یکی از شایع ترین جراحی های ارتوپدی برای درمان آرتروز زانو در شرایط پیشرفته و درمان دفورمیتی های زانو می باشد.

چه زمانی باید تعویض مفصل زانو انجام شود؟

  • زمانی که درد زانو آنقدر شدید باشد که با هیچ روش درمانی دیگر مانند فیزیوتراپی ، استراحت ، دارو ، تزریق کورتون و غیره قابل کنترل نباشد ، و درد زانو بیمار را بی طاقت کرده و تحمل آن غیر ممکن باشد. 
  • توصیه ی همیشگی ما به بیماران این است که تا سن ۶۰ سالگی تا حد ممکن از جراحی های تعویض مفصل پرهیز کنند ، زیرا عمر مفصل ها ۱۵ تا ۲۰ است و اگر بیمار در سنین پایین این جراحی ها را انجام دهد در سنین بزرگسالی با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

 

تا قبل از سن ۶۰ سالگی بهترین راهکار کنترل درد و تحمل آسیب های ناشی از آرتروز انجام فیزیوتراپی منظم هر سه ماه یا شش ماه با توجه به شرایط بیمار و میزان درد و آسیب میباشد.

فیزیوتراپی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو چگونه است؟

فیزیوتراپی در کلینیک بعد از تعویض مفصل زانو از مهمترین فازهای درمانی پس از این جراحی میباشد.

در فیزیوتراپی از دستگاه های الکتروتراپی ، تابش امواج فراصوت توسط دستگاه التراسوند ، لیزرتراپی جهت کاهش درد و التهاب استفاده می شود و در نهایت  انجام تکنیک های دستی و آموزش ورزش هایی که باعث بدست آمدن دامنه حرکتی زانو میشود.

آموزش مرحله به مرحله ورزش های قدرتی و تعادلی در جهت استقلال کامل بیمار از نکات مهم فیزیوتراپی میباشد.

در مرحله آخر انجام ورزش های حس عمقی تحت نظر فیزیوتراپیست به بیمار کمک میکند تا دیگر هیچگونه مشکل و محدودیتی در راه رفتن و انجام فعالیت های شخصی خود نداشته باشد.