نحوه درمان پارگی مینیسک زانو با فیزیوتراپی

درمان پارگی مینیسک زانو با فیزیوتراپی

فهرست مطالب :

کالبدشناسی

آناتومی مینیسک

مینیسک چیست؟

مینیسک های داخلی و خارجی هلالی شکل ، صفحاتی از جنس فیبروکارتیلج درون مفصل زانو هستند. مینیسکها سطوح مفصلی تقریباً صاف استخوان ساق پا را به محل های کم عمقی برای قرار گرفتن استخوان ران تبدیل میکنند.

مینیسک ها به وسیله شاخه های جلویی و عقبی شان به ناحیه بین کندیلی استخوان ساق متصل میشوند اتصالات دو مینیسک با هم متفاوت است.

مینیسک داخلی شکل بیضی یا C شکل دارد و مینیسک خارجی شکل دایره ای یا O دارد.

نقش مینیسک در زانو

وظایف مینیسک های زانو

کاربرد مینیسک در زانو چیست؟

وظیفه اصلی مینیسک ها کاهش استرسهای فشاری در مفصل زانو است عملکرد های دیگر شامل موارد ذیل می باشد :

  • ثبات مفصل حین حرکت
  • لغزنده سازی غضروف مفصلی
  • کاهش اصطکاک در مفصل
  • هدایت حرکات آرتروکینماتیک مفصل زانو

نحوه کارکرد مینیسک

نحوه کار مینیسک در زانو

کارکرد مینیسک در زانو چگونه است؟

هنگام راه رفتن نیروی فشاری وارده به مفصل زانو تقریبا به دو تا سه برابر وزن بدن می‌رسد ممکن است نیروهایی به اندازه ۹ برابر وزن بدن حین حداکثر تلاش‌های ایزوکینتیک زانو به وجود می آیند.

مینیسکها تقریبا با سه برابر کردن سطح تماس مفصل ، فشار را به طور مشخص بر غضروف مفصلی کاهش می‌دهند. برداشتن کامل مینیسک خارجی حداکثر فشار را در سطح تماس تا ۲۳۰ درصد افزایش می‌دهد که احتمال ایجاد آرتریت را زیاد میکند.

به طور واضح ترمیم جراحی به جای برداشتن مینیسک بهترین انتخاب درمان است در بعضی مواقع بعد از برداشتن کامل مینیسک ممکن است پیوند آلوگرافت مینیسک با اهداف کاهش تخریب غضروف مفصلی انجام شود. 

مینیسک ها در حدود نیمی از کل بارهای وارده بر مفصل زانو را کاهش می‌دهند در هر قدم مینیسک ها در قسمت محیطی به علت فشرده شدن تغییر شکل پیدا می کنند این مکانیسم اجازه می‌دهد تا قسمتی از نیروی فشاری خنثی شود . مینیسک داخلی پاره ، بخصوص همراه با کنده شدن شاخ خلفی آن توانایی مینیسک را جهت خنثی کردن فشار از بین می برد و حفاظت از غضروف مفصلی و استخوان زیرین کاهش می یابد.

عوامل خطر

عوامل دخیل در پارگی مینیسک زانو

ریسک های بروز پارگی در مینیسک کدامند؟

یکی از مهمترین عوامل خطر آفرین در بروز پارگی مینیسک زانو ، انجام حرکت هایی است که نیاز به چرخش ناگهانی دارد به ویژه ورزش هایی مثل تنیس ، فوتبال و بسکتبال که نیاز مبرم به چرخش های سریع زانو دارند و انجام این فعالیت ها ممکن است افراد به ویژه ورزشکاران را در معرض خطر پارگی مینیسک قرار می دهد.

یکی دیگر از ریسک های عمومی ساییدگی و پارگی مینیسک زانو می تواند ، افزایش سن و افزایش ناگهانی وزن باشد که خطر پارگی یا سایش مینیسک را افزایش می دهد.

علائم بیماری

علائم پارگی مینیسک

نشانه پارگی مینیسک زانو چیست؟

مینیسک ها در مفصل زانو باعث افزایش تطابق سطوح مفصلی ، کاهش اصطکاک در سطوح مفصلی ، توزیع مناسب مایع مفصلی جهت تغذیه غضروف ، کاهش و جذب نیرو های وارده بر غضروف و بهبود حرکات مفصل میشوند لذا در صورتیکه این مینیسک ها از جایشان خارج و قسمتی از آنها جدا شود می تواند به صورت مکانیکی مانع حرکات راحت در زانو و در پی آن ایجاد سندرم زانوی قفل شده گردد.

پس در صورتیکه افراد حتی بدون بروز سانحه ، درد و اخطار قبلی خصوصاً بعد از بیدار شدن از خواب ، کوه نوردی یا دوچرخه سواری ، اختلالی در راه رفتن از طرف زانو احساس کردند یا قفل شدن زانو را مشاهده کردند ممکن است دچار آسیب جدی در مینیسک زانو شده باشند و می بایست حتماً بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

علل بیماری

علل پارگی مینیسک

علت پارگی مینیسک چیست؟

پارگی های مینیسک شایعترین آسیب زانو می باشد که به صورت مکرر هم در افراد ورزشکار و هم افراد عادی اتفاق می افتد.

براساس تحقیقات ۵۰% همه آسیب های حاد لیگامان های متقاطع قدامی با آسیب همزمان مینیسک همراه است.

به طور کلی پارگی های مینیسک اغلب به دنبال چرخش شدید استخوان ران ، روی زانویی که تقریبا خم شده است و در حالت تحمل وزن قرار دارد اتفاق می افتد. چرخش در درون زانویی فشرده شده می تواند باعث گیر افتادگی و خارج شدن مینیسک از جایش شود.

مینیسک داخلی دو برابر بیشتر از منیسک خارجی دچار آسیب میشود مکانیسم آسیب اغلب به صورت یک نیروی خارجی است که به سمت خارج زانو وارد میشود. این نیرو که اغلب به عنوان نیروی والگوس نامیده می شود باعث ایجاد یک وضعیت والگوس شدید در زانو و متعاقب آن استرین لیگامان طرفی داخلی می‌شود.

 ممکن است مینیسک داخلی بین سطوح فشرده شده و محل اتصال به لیگامان طرفی داخلی کشیدگی پیدا کرده و دچار پارگی شود.

تشخیص بیماری

نحوه تشخیص پارگی مینیسک زانو

روش های تشخیص پارگی مینیسک زانو چیست؟

  • آزمایشات ، معاینات ، ارزیابی و مشاهدات فیزیکی

پارگی منیسک به صورت معمول در معاینات فیزیکی قابل تشخیص و مشاهده می باشد لذا فیزیوتراپیست پا و زانو درمانجو را در زوایا و محدوده های مشخص حرکت داده و نوع راه رفتن ، نشست و برخاست در فرد را مشاهده کرده و شاید از ایشان خواسته شود که برای کمک به مشخص کردن علت ، نشانه ها و علائم اختلال در مینیسک ، حالتی شبیه به چمباتمه زدن انجام گردد.

  • آزمایشات تصویربرداری با اشعه ایکس یا سی تی اسکن

همانطور که میدانید مواد تشکیل دهنده مینیسک چیزی شبیه به غضروف می باشد که متاسفانه در تصویرهای گرفته شده با اشعه ایکس مشاهده نمی شود ، اما انجام تصویربرداری یا سی تی اسکن اصولاً می تواند ابتلا به مشکلات دیگر زانو را برای درمانگر شما خنثی نماید.

  • آزمایشات تصویربرداری ام آر آی

اسکن با دستگاه ام آر آی عموماً تصاویر بسیار دقیق تری از بافت نرم غضروفی و سخت استخوانی ارائه می دهد چون از طریق ایجاد میدان های مغناطیسی قوی برای تولید تصاویر داخل زانو استفاده می کند ، در نتیجه در حال حاضر اسکن با دستگاه (MRI) تقریباً بهترین روش تشخیص پارگی مینیسک در زانو می باشد.

  • آرتروسکوپی

در برخی بررسی ها از دوربین و مشاهده نزدیکتر اختلال زانو استفاده می شود.

در این روش برشی کوچک در زانو ایجاد شده و دستگاهی شبیه به آندوسکوپی مجهز به نور و دوربین وارد زانو شده و حتی می توان در صورت لزوم از طریق همان حفره کوچک با ورود ابزارهای جراحی اقدام به ترمیم پارگی نمود.

درمان بیماری

نحوه درمان پارگی مینیسک

درمان پارگی مینیسک زانو چیست؟

در صورت پارگی مینیسک اگر شخص کاندید جراحی باشد قسمت پاره شده برداشته میشود و آرتروسکوپی بهترین راه برای انجام این کار است پس از ترمیم مینیسک بی‌حرکتی لازم است.

درمان تکمیلی پارگی مینیسک زانو چگونه است؟

۶ ماه بعد از جراحی ترمیمی مینیسک فیزیوتراپی تجویز می گردد.

فیزیوتراپی مینیسک زانو چگونه انجام می شود؟

در فیزیوتراپی زانو ابتدا از طریق ترموتراپی (دما درمانی) با تابش امواج التراسوند و لیزرتراپی زانو آماده شده و درمان میانی از طریق الکتروتراپی توسط دستگاه تنس الکتریکی (استیمولاتور) ، شروع میشود و سپس با تمرین درمانی تخصصی و موبیلیزیشن همراه با تکنیک های دستی توسط فیزیوتراپیست ، قسمت های آسیب دیده ترمیم و در پی آن کاهش درد و التهاب و در نهایت جهت دامنه حرکتی زانو به وضعیت اولیه خود بازمیگردد. 

در صورتی که فرد کاندید عمل جراحی نباشد درمان غیر جراحی آن بی حرکتی است و معمولاً در ضایعات محیطی مینیسک که قابلیت ترمیم وجود دارد انجام می شود.

بهترین درمان پارگی مینیسک زانو چیست؟

در این درمان هدف اصلی در کلینیک فیزیوتراپی حفظ مکانیک مفصل زانو بوده و فرد تحت درمان فیزیوتراپی ، جهت افزایش قدرت عضلات و حفظ بیومکانیک مفصل قرار می گیرد.

تعداد جلسات درمان

تعداد جلسات درمان پارگی مینیسک

درمان پارگی مینیسک زانو چند جلسه به طول می انجامد؟

اصولاً پاسخ به این سوال بسته به نوع حادثه ، شرایط قبلی و فعلی زانو ، اقبال در نحوه عمل جراحی و میزان درد درمانجو ، کمی دشوار و در برخی افراد به واسطه شرایط و آمادگی بدنی ، شغلی و ورزشی ممکن است متفاوت باشد ، ولی عموماً بین ۱۰ تا ۲۰ جلسه زانو به فیزیوتراپی پاسخ خواهد داد.

هر جلسه درمان پارگی مینیسک چقدر زمان می برد؟

درمان فیزیوتراپی زانو جهت درمان مینیسک پاره شده اصولاً بین ۴۵ دقیقه الی یک ساعت و نیم زمان لازم خواهد داشت.

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی مینیسک زانو در منزل

آیا درمان فیزیوتراپی مینیسک زانو در منزل میسر می شود؟

بلی ، در صورتیکه درمانجو امکان تردد به کلینیک فیزیوتراپی را نداشته باشد ، انجام درمان فیزیوتراپی در منزل امکانپذیر است که می بایست حتماً با تجهیزات تمرین درمانی به همراه فیزیوتراپی با دستگاه انجام گردد.

پیشگیری

روش های پیشگیری از پارگی مینیسک زانو

چگونه می توان از پارگی مینیسک زانو پیشگیری کرد؟

برای پیشگیری از پارگی مینیسک زانو میتوانید اقدامات زیر را در نظر بگیرید :

  1. انجام ورزش با توجه به فنون صحیح : ورزش منظم با تکنیک صحیح و استفاده از تجهیزات مناسب میتواند به حفظ سلامت مینیسک زانو کمک کند. اطمینان حاصل کنید که در تمرینات ورزشی خود تکنیکهای صحیح را رعایت میکنید تا از آسیب به مینیسک ها جلوگیری کنید.
  2. انجام تمرینات تقویتی : تقویت عضلات اطراف زانوها ، به خصوص عضلات ران و پشت ران ، میتواند فشار را به مینیسک ها کمتر کند. تمرینات مانند پرس ساق پا و اسکات میتوانند به تقویت این عضلات کمک کنند.
  3. گرم‌ کردن قبل از انجام ورزش : قبل از شروع ورزش یا فعالیت های شدید بدنی ، تا جای ممکن عضلات خود را با گرم‌ کردن آماده کنید. این کار در طولانی مدت میتواند از آسیب به مینیسک ها در اثر کشیدگی ناگهانی جلوگیری کند.
  4. اجتناب از بروز ترومای زانو : پیشگیری از ضربه ها و آسیبهای مستقیم به زانوها میتواند به حفظ سلامت مینیسک ها کمک کند. در ورزشهای رزمی و فعالیتهای تهاجمی یا خطرناک ، از تجهیزات حفاظتی مانند کاپ زانو یا انواع محافظ زانو استفاده کنید.
  5. مدیریت وزن متناسب : اگر اضافه وزن دارید ، کاهش وزن میتواند از فشار اضافی به زانوها و مینیسک ها جلوگیری کند.
  6. استفاده از کفی و کفش مناسب : همواره کفشهای متناسب با فعالیت خود را در نظر داشته باشید. در ضمن استفاده از کفی طبی ساخته شده برای کف پای خود را در برنامه قرار دهید. در همه افراد یکی از پاها به علت پیچش جزئی ستون فقرات به اطراف ، وزن بیشتری را متحمل می شود و ممکن است بعد از مدتی در انجام فعالیت های روزمره آسیب ببیند لذا پیشنهاد می کنیم با اسکن کف پا و ساخت کفش یا کفی طبی را از بروز آسیب های احتمالی به مفصل ها و مینیسک زانو جلوگیری کنید.
  7. مراجعه به پزشک : اگر علائمی مثل درد زانو یا قفل شدن زانو را تجربه میکنید هر چه زودتر به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه نمایید. تشخیص زودهنگام مشکلات مینیسک زانو و درمان بلافاصله و کامل میتواند از پارگی مینیسک جلوگیری کند.

  8. مراقبت از بروز آسیب ها : هر گونه آسیب به مینیسک زانو باید به موقع توسط پزشک معالج درمان شده تا جلوی تشدید آسیب گرفته شده و پارگی مینیسک ها ترمیم شود. توجه نمایید که حتماً درمان فیزیوتراپی شما تکمیل شود و از بازگشت به فعالیت های عمومی پس از رفع درد جداً خودداری نمایید.
  9. مراقبت از سلامت عمومی : نوشیدن دائمی آب و مصرف مواد مغذی و معدنی و همچنین حفظ سبک زندگی سالم با تغذیه مناسب و کنترل اضطراب و استرس میتواند به سلامت مینیسک ها کمک کند.

در این مسیر می توانید بر روی اقدامات و راهنمایی های فیزیوتراپیست خود حساب ویژه داشته باشید.

هزینه های درمان

تعرفه فیزیوتراپی مینیسک زانو

نرخ فیزیوتراپی درمان پارگی مینیسک چگونه محاسبه می شود؟

برای مشاهده هزینه فیزیوتراپی زانو ، در بخش تعرفه های فیزیوتراپی نرخ یک جلسه فیزیوتراپی را ملاحظه فرمایید.

شایان ذکر است که در صورتیکه نیاز به استفاده از دستگاه های لیزر پرتوان و سی پی ام (CPM) باشد نرخ این دو دستگاه به مبلغ کل اضافه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *