درمان درد سیاتیک

درمان درد سیاتیک با فیزیوتراپی

علت درد سیاتیک

علت درد سیاتیک چیست؟

درد سیاتیکی به درد هایی می گوییم که از کمر یا باسن شروع می شوند و به پاها کشیده می شود.

این درد ها همراه با سوزن سوزن شدن ، بی حسی و احساس ضعف هستند. درد های سیاتیک می توانند به صورت درد های ملایم یا شدید در نواحی مفصل کمر ، باسن ، پا و ساق پا ظاهر می شوند. عصب سیاتیک یکی از عصب های مهم و طولانی بدن در پشت پا می باشد. جالب است بدانید که درد های سیاتیک به خودی خود چیز خطرناک یا نگران کننده ای نیستند. در اصل این درد ها یک علامت هستند ، که معمولا ستون فقرات دچار مشکل می باشد. معمولاً دردهای سیاتیکی نشانه ای از یک بیماری زمینه ای دیگر مثل فتق دیسک کمر ، بیماری های دژنراتیو  ، دیسک و تنگی کانال نخاعی هستند. دردهای سیاتیکی معمولا در افراد بین سی تا پنجاه سال رخ می دهند. هدف از درمان درد های سیاتیکی کاهش علائم اولیه این دردها و بهبود ریشه ای مشکل می باشد.

در اکثر بیماران روش های کم تهاجمی و غیر جراحی برای درمان درد های سیاتیکی تجویز میشود که بسیار خوب می باشد مخصوصا زمانی که علت درد پیشرفته نباشد. دردهای سیاتیک از کمر شروع می شوند و به لگن ها و پاها سرایت می کنند و یکباره پدید می آیند و مدتی فرد را درگیر می کنند. اوایل دردهای ضعیفی هستند و کم کم شدیدتر می شوند. اگر به دردهایی شامل گز گز کردن و بی حسی پاها و کف پا مبتلا هستید احتمالا دچار مشکل سیاتیک شده اید.  دردهای سیاتیکی در اکثر مواقع با درد و بی حسی و‌ خواب رفتگی عضلات ساق پا همراه هستند‌. اگر شغلی دارید که مجبور هستید بارهای سنگین جابجا کنید ، زیاد سرپا بایستید (مثل فروشندگی) ، زیاد بنشینید (مثل رانندگان ) و علایم سیاتیک دارید حتما آن را جدی بگیرید. 

نحوه درمان درد سیاتیک

بهترین درمان درد سیاتیک چیست؟

بهترین و موثرترین روش درمان و کاهش درد و التهاب دیسک کمر انجام یک دوره ی منظم فیزیوتراپی میباشد. کاهش درد از طریق الکتروتراپی توسط دستگاه های تنس الکتریکی ، التراسوند ، لیزرتراپی ، اشعه مادون قرمز انجام می شود.

در مراحل فیزیوتراپی بعد از کاهش درد تمرین درمانی ورزش های تخصصی که فرد قادر به انجام آنها باشد و علت اصلی درد سیاتیک را رفع می کند تجویز میشود. بستگی به مشکلات دیسک یا تنگی کانال نخاعی ، نوع حرکات ، تعداد تکرارشان و مدت زمان انجام آن ها متفاوت می باشد. یکی از مهم ترین کارهایی که در درمان دردهای سیاتیکی انجام می دهیم مشاوره سلامتی است. در مشاوره سلامتی ، تمرکز روی عادت های اشتباه مراجعه کننده است مثل سرپا ایستادن های طولانی مدت شغل مراجعه کننده را بررسی می کنیم و متناسب با شغل ، سن ، جنسیت و عادت های حرکتی سعی می کنیم نکاتی را ارائه کنیم که وضعیت های نامناسب ستون فقرات اصلاح شوند و از دردهای مجدد پیشگیری شود. فیزیوتراپیست ها خیلی راحت در مراحل اولیه می توانند کمکتان کنند که مشکل شما حل شود. در موارد پیشرفته متاسفانه کار از گز گز و بی حسی پا می گذرد و شخص ممکن است دچار بی اختیاری ادرار و بی اختیاری مدفوع شود. توصیه مهم این است که اگر علائم درد سیاتیک را دارید (که معمولا در آقایان شایع تر می باشد) در مراحل اولیه برای درمان به فیزیوتراپی مراجعه فرمایید. در موارد پیشرفته تر بیمار مجبور به جراحی های ستون فقرات می شود.