کمر درد پس از زایمان

درمان کمر درد پس از زایمان با فیزیوتراپی

علل کمر درد پس از زایمان

علت کمر درد پس از زایمان چیست؟

کمر دردهای پس از زایمان معمولا به علت تزریق آمپول بی حسی در ناحیه اپیدورال ، ضعف عضلات کف لگن ، ضعف عضلات تنه یعنی ستون فقرات کمری و عضلات کلیدی شکم میباشد.

برای انجام بی حسی اپیدورال در زایمان ، یک سوزن بسیار باریک و کوچک (حدود ۴ سانتی متر) را وارد کمر خانم باردار میکنند ، سوزن وارد فضای مایع نخاعی نخواهد شد و قبل از رسیدن به فضای مایع نخاعی متوقف می شود. 

در ستون فقرات یک فضای مجازی وجود دارد که به آن فضای اپیدورال می گویند. در این فضا یک لوله باریک گذاشته می شود و سر این لوله به همان سوزن قبلی که نزدیک به فضای مایع نخاعی است ، متصل می شود. از طریق این لوله بسیار باریک ، مواد بی حس کننده وارد سوزن شده و از طریق تراوش ، ماده ی بی حسی وارد فضای مایع نخاعی می گردد. در واقع فرایند اپیدورال تزریق مستقیم به داخل فضای مایع نخاعی نیست و بی حسی از طریق تراوش انجام میشود ، ولی همین امر نیز در بسیاری افراد دردهای نقطه ای در محل تزریق ایجاد میکند که میتواند به علت وجود التهاب عمقی یا میکرو اسپاسم های عضلانی در ناحیه ی کمری طی فرایند اپیدورال باشد.

اما مهمترین و کلیدی ترین علت دردهای کمری فرهنگ اشتباه خانم های باردار در جامعه ماست که معمولا قبل و حین بارداری به هیچ وجه ورزش نمی کنند (بجز موارد خاص استراحت مطلق) عضلات ستون فقرات ، شکم و کف لگن (بعلت فشار جنین بر روی عضلات کف لگن) در طی بارداری بسیار ضعیف می شوند. 

بعد از زایمان نیز مادر مدام بچه را بغل می کند و در حال رسیدگی به امور نوزاد می باشد و از ورزش غافل است در نتیجه کمردرد می گیرد.

اگر دقت کنید می بینید حتی خانم های که زایمان طبیعی و معمولی دارند هم دچار کمر درد می شوند و تزریق به تنهایی علت کمر دردهای پس از بارداری نخواهد بود بلکه ضعف شدید عضلات کلیدی کمر و لگن باعث بروز این اختلالات هستند.

راهکار درمان کمر دردهای پس از زایمان

بهترین درمان برای کمر دردهای پس از زایمان چیست؟

بهترین و موثرترین روش درمان کمردردهای پس از زایمان ، انجام فیزیوتراپی عضلات ستون فقرات کمری و کف لگن میباشد.

جهت مطالعه آسیب های زایمان و درمان آنها بر روی تصویر زیر کلیک نمایید.