درمان قفل شدن فک

قفل شدن مفصل فک

فهرست مطالب :

مقدمه

اختلال قفل کردن فک (تریسموس)

بیماریها و اختلالات بسیاری وجود دارد ، از یک زکام ساده گرفته تا شرایط حاد خطر آفرین که می توانند زندگی روزمره ما را مختل و در آینده ما تاثیرات مهمی داشته باشند. یکی از خطرناک ترین حالات در مورد بیماری های بسیار ساده ای که در بین عموم شایع است این است که در ابتدا بیماری یا اختلال نادیده گرفته شده و افراد سعی میکنند آنها را سخت نگرفته و تحمل کنند و در مرحله بعدی شروع به خود درمانی می کنند و در مرحله آخر که بیماری به اوج خود میرسد برای درمان اقدام کرده در حالی که ممکن است زمان طلایی برای درمان آن بیماری را از دست داده باشند و شرایط درمان را سخت و زمان آن طولانی کرده و یا واقعاً ممکن است علائم و مشکلات جدی و گاه کشنده برایشان رقم بخورد و در این موارد است که باید به صورت فوری مورد بررسی و درمان قرار گیرند.

یکی از این بیماری ها که کمی عجیب و مرموز نیز هست ، قفل کردن فک است که به نام علمی تریسموس (Trismus) شناخته می شود.

قفل کردن فک ، مشکلی است که بسیاری از افراد با آن مواجه میشوند. این مشکل میتواند برای افرادی که درگیر آن هستند ، بسیار ناراحت کننده باشد و ممکن است باعث کاهش کیفیت زندگی شان شود. در ادامه به روشهای درمان و پیشگیری از قفل کردن فک پرداخته خواهد شد.

اولین قدم برای درمان قفل کردن فک ، تشخیص و درک علت آن است. علت این مشکل ممکن است ناشی از تنش ، اضطراب ، بدون وقفه کار کردن ، استرس ، عصبانیت یا حتی برخی بیماریهایی دندانی باشد. برای درمان قفل کردن فک باید ابتدا به پزشک خود مراجعه کنید و علت آن را تشخیص دهید.

اگر قفل کردن فک شما به دلیل بیماری دندانی است ، پزشک شما ممکن است به شما پیشنهاد درمانهای مختلفی مانند ریشه کشی ، ارتودنسی یا دیگر روشهای درمانی دندانی دهد.

در این صفحه سعی داریم نگاهی به تعریف بیماری قفل فک ، همراه با علل بروز ، علائم ، روش های تشخیص و چگونگی درمان آن بپردازیم.

برای آشنایی با علل احتمالی سفت شدن فک و اموری که برای تسکین و پیشگیری از گرفتگی مجدد در آینده می توان انجام داد ، ادامه مطلب را مطالعه فرمایید.

تعریف بیماری

تعریف قفل شدن فک

مفهوم قفل شدن فک چیست؟

قفل کردن فک یا تریسموس ، یک اختلال در عضلات فک می باشد.

این اختلال در واقع ، اسپاسم عضلات جونده در فک است که باز شدن دهان افراد را بسیار محدود یا غیر ممکن می سازد. تریسموس از نظر بالینی به محدودیت باز شدن فک یا باز شدن دهان به دلیل اسپاسم عضلانی اشاره دارد.

قفل شدن فک چگونه رخ می دهد؟

یک مفصل مهم در نواحی اطراف صورت فک شما را به جمجمه متصل می کند.

معمولاً اصطلاح قفل شدن فک برای توصیف ناتوانی فرد در باز و بسته کردن کامل دهان به کار می رود ، که این مشکل به علت اسپاسم و گرفتگی عضلات موجود در این ناحیه ایجاد می شود.

عدم توانایی در باز و بسته کردن دهان ، در جویدن غذا و صحبت کردن فرد تاثیر گذاشته و زندگی فرد را مختل میکند همچنین هنگامی که به این مفصل آسیبی وارد شود می تواند منجر به ایجاد درد و التهاب شود.

علائم بیماری

علائم قفل شدن مفصل فک

سفت شدن فک می تواند باعث ایجاد درد شدید و ناراحتی در بسیاری از قسمت های بدن شود. شدت درد این نوع اختلال در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است به صورت احساس درد کم ، درد های غیر قابل تحمل ، درد ضربان دار و درد نقطه ای آشکار شود. این احساسات ممکن است هنگام جویدن یا خمیازه بدتر شوند.

علائم و نشانه قفل شدن فک چیست؟

در اختلال قفل شدن مفصل فک محل دقیق درد نیز در بین افراد می تواند متفاوت باشد. لذا در صورتی که فک تان سفت یا قفل شده است ممکن است در کل نواحی صورت احساس درد را تجربه نمایید.

از علائم قفل شدن مفصل فک می توان به موارد ذیل نیز اشاره کرد :

  • درد در یک یا هر دو طرف صورت
  • دردی که مشابه دندان درد است
  • گوش درد
  • سردرد از جمله میگرن
  • تاری دید
  • درد کف زبان
  • سرگیجه
  • درد صورت
  • درد گونه
  • درد در بینی
  • درد در ناحیه گردن
  • باز نشدن دهان
  • باز ماندن دهان
  • چفت نشدن دندان ها روی هم

علاوه بر بروز درد ، سایر علائم سفت شدن فک ممکن است شامل موارد ذیل باشد :

  • هنگامی که می خواهید دهان خود را باز کنید ، دامنه حرکت محدود است.
  • قفل شدن مفصل فک
  • جابجایی مفصل فک ( معمولا زمانی که خمیازه می کشید)
  • درد یا تق تق کردن و صدا دادن فک
  • صدا دادن گوش صدای شبیه کلیک
  • مشکل در جویدن
تشخیص بیماری

روش تشخیص قفل شدن فک

نحوه ارزیابی اولیه قفل شدن فک چگونه است؟

قطر دهان انسان به صورت عمومی بین ۴ تا ۶ سانتیمتر است. این اعداد بستگی به سایز انگشتان دست دارد که به صورت تقریبی ، با عرض دو یا سه انگشت در کنار هم برابر می باشد.

اگر دچار قفل شدن فک یا تریسموس شده باشید ، ممکن است نتوانید دهان خود را بیشتر از ۲۰ تا ۳۵ میلی متر باز نموده و این ممکن است شما را از خوردن یا صحبت کردن باز دارد.

پس شایع ترین علامت قفل فک این است که نمی توان دهان را به اندازه همیشه و معمول باز کرد. نشانه های دیگر قفل کردن فک نیز عبارتند از :

  • در عضلات فک احساس سفتی وجود دارد.
  • فک درد می کند حتی هنگامی که دهان باز نیست ، حرکت ندارد و فرد در حین خوردن و صحبت کردن نیز نیست.
  • در حین جویدن غذای جامد درد شدیدی وجود دارد.

 چه آزمایش هایی را برای تشخیص قفل شدن فک انجام می دهند؟

ممکن است پزشکان جهت تشخیص قفل بودن فک ، آزمایش های تصویربرداری ، از جمله اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) را تجویز نمایند ولی در اکثر موارد نیازی نیست.

تفاوت بین تریسموس و کزاز چیست؟

این دو بیماری چندین علامت مشترک دارند. کزاز نیز مانند تریسموس ، باز کردن دهان را دشوار می کند و می تواند بسیار دردناک نیز باشد ولی تفاوت آنها در این است که تریسموس به این دلیل اتفاق می افتد که چیزی روی فک شما تاثیر گذاشته است، مانند درمان سرطان یا برداشتن دندان عقل ولی کزاز (فک قفلی) یک عفونت باکتریایی است که ممکن است باعث اسپاسم عضلانی در سراسر بدن نیز شود.

ملاحظات :

در صورت درمان به موقع تمام علائم تریسموس (سفت شدن فک) باید در عرض چند هفته از بین برود. برخی از افراد مبتلا به تریسموس مزمن یا طولانی مدت ممکن است دچار افسردگی نیز شوند.

علل بیماری

علت قفل شدن فک

دلیل قفل شدن مفصل فک چیست؟

از علل مهمی که منجر به قفل شدن مفصل فک میشود میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • آرتروز قسمت داخلی مفصل فک که منجر به صدا دادن فک می شود.
  • صدمه و ضربه به صورت و یا بعد از جراحی فک که معمولا منجر به قفل شدن فک پایین می شود.
  • هم سطح نبودن دندان ها به علت روکش یا دندان مصنوعی.
  • فشردن بیش از حد دندان ها ، به یکدیگر به علت استرس و اضطراب.
  • کار کشیدن بیش از حد از مفصل مانند زمانی که مدت طولانی در دندان پزشکی هستید.
  • آرتریت روماتوئید مفصل فک.

چه عواملی باعث ایجاد تریسموس می شود؟

شایع ترین عوامل قفل شدن فک یا تریسموس ، واکنش بدن به درمان سرطان سر و گردن و تبعات کشیدن دندان عقل یا باز ماندن طولانی مدت دهان در فرآیند دندانپزشکی است. علل دیگر قفل فک شامل موارد ذیل می تواند باشد :

ابتلا به التهاب

در صورت ابتلا به آرتریت روماتوئید ، استئوآرتریت و اسکلرودرمی ممکن است دچار تریسموس شوید. این شرایط بر مفصل گیجگاهی فکی تاثیر گذاشته و ممکن است باعث تریسموس شود.

آرتریت روماتوئید (RA) یک اختلال التهابی خود ایمنی است. ماهیچه ها و مفاصل سراسر بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

بر اساس تحقیقات سال ۲۰۱۵ تا ۸۰ درصد افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید دارای TMD هستند که عاملی برای سفتی در فک است و ممکن است به مفصل فک و بافت های اطراف آسیب برساند. همچنین می تواند باعث تحلیل استخوان در فک شود.

بروز عفونت

بیماری هایی مانند اوریون و ورم لوزه ها می توانند باعث تریسموس شوند. اگر عفونت هایی وجود داشته باشد که دندان ها ، گردن یا غده پاروتید (غدد بزاقی) را درگیر نماید ، ممکن است فرد دچار تریسموس شود.

اگرچه غیر معمول است ، اما عفونت ها می توانند به طور دائم به ماهیچه ها یا اعصاب آسیب بزنند، که می تواند منجر به حملات مکرر قفل شدن فک شود.

ضربه به سر و صورت

گاهی اوقات آسیب به صورت می تواند بخشی از فک را تحت تاثیر قرار دهد که باعث حرکت می شود. این ممکن است منجر به درد یا سفتی شود.

علل بالقوه آسیب فک عبارتند از : نیروی بلانت، مانند جراحت شدید، و حتی درمان‌های سرطان مانند جراحی یا پرتودرمانی.

اگر فک ضربه شدید داشته باشد یا آسیب ببیند ممکن است دچار تریسموس شوید.

آبسه اطراف لوزه (PTA)

برخی از افراد مبتلا به لوزه دچار آبسه های اطراف لوزه می شوند پاکت های پر از چرک که در نزدیکی لوزه ها ایجاد می شود. افراد مبتلا به آبسه ممکن است دچار تریسموس شوند.

تحت استرس قرار گرفتن

قرارگیری در محیط های پرتنش و احساس استرس و اضطراب گاهی اوقات باعث می شود که در هنگام خواب ناخواسته فک را به هم فشار داده یا دندان قروچه کنید. همچنین ممکن است در بیداری هم بدون اینکه متوجه باشید فک خود را به هم فشار دهید و به صورت فشرده نگه دارید.

این کارها می تواند باعث احساس سفتی در فک و درد در ساعات خواب و بیداری شود. درد ممکن است هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن بدتر شود.

استرس همچنین می تواند علائم مشابه دیگری مانند سردرد تنشی ایجاد کند.

دندان قروچه (براکسیسم)

دندان قروچه (دندان قروچه) یا فشردن دندان ها بر روی هم ممکن است ناشی از استرس ، ژنتیک یا مشکلات دندانی مانند نامرتبی دندان ها باشد. دندان قروچه ممکن است در هنگام خواب رخ دهد. همچنین ممکن است زمانی که شما بیدار هستید رخ دهد  اگرچه ممکن است از آن آگاه نباشید.

دندان قروچه می تواند باعث سفتی یا احساس درد در صورت، گردن و فک بالا یا پایین شود. همچنین می تواند باعث سردرد یا گوش درد شود.

جویدن زیاد

جویدن آدامس یا هر ماده ای بیش از حد ممکن است منجر به سفتی در فک پایین شود.

استئوآرتریت (OA)

اگرچه نادر است ، اما ممکن است استئوآرتریت (OA) در مفاصل گیجگاهی فکی رخ دهد. می تواند باعث زوال و از بین رفتن عملکرد استخوان فک ، غضروف و بافت شود. این می تواند منجر به سفت شدن فک و درد شدید در فک و در نواحی اطراف شود.

ابتلا به کزاز

کزاز (فک قفلی) یک عفونت باکتریایی بالقوه کشنده است. علائم شامل سفتی در شکم ، مشکل در بلع و انقباضات دردناک عضلانی در فک و گردن است.

واکسن کزاز (Tdap) از این عفونت جلوگیری می کند و به طور قابل توجهی میزان بروز کزاز را در ایالات متحده کاهش داده است.

عوارض جانبی مصرف داروها

برخی از داروها ممکن است علائم درد و قفل فک را تحریک کنند :

این داروها می تواند شامل موارد زیر باشد:

    • داروهای ضد روان پریشی
    • داروهای بیهوشی
    • متوکلوپرامید (Reglan)
عوارض بیماری

پیامدهای بعدی قفل کردن فک

قفل شدن فک چه عوارضی ایجاد خواهد کرد؟

فک کردن فک یا دهان مداوم که تداوم آن بیش از چند روز به طول بیانجامد در عموم مردم پیامدهایی به جای می گذارد که می توان آن را عاملی مهم و تهدیدی بر روی سلامتی فرد برشمرد که در زیر به صورت خلاصه به آنها خواهیم پرداخت :

  • باز ماندن دهان و کج شدن فک

  • ایجاد مشکلات گوارشی و عدم هضم درست غذا

به توجه به اینکه در حالت فک قفل شده ، جویدن برای فرد بسیار سخت و نامطلوب می باشد و درد شدید باعث شده که غذا را نجویده بلعیده و در طولانی مدت به این روند عادت کرده و ممکن است در نهایت به دردهای شکمی ، بیماری های گوارشی ، زخم معده و انسداد روده بیانجامد.

  • ایجاد سوء تغذیه

قفل شدن فک در همه افراد باعث می شود که بروز درد در فک باعث کاهش میزان تغذیه به شکل محسوسی شده و در مدت کوتاهی این روند باعث کاهش دریافت مواد مغذی و در پی آن کاهش وزن و بروز سوء تغذیه خواهد شد.

  • ایجاد زخم و التهاب در داخل دهان

یکی از عوارض مهم قفل شدن فک ایجاد زخم های دهان و لثه می باشد که در اثر عدم توانایی در باز کردن دهان رخ می دهد. باز ماندن دهان و باز نشدن کامل دهان باعث شده که جریان هوا بزاق دهان را خشک و همچنین غذا و خوراکی ها ، در قسمت هایی از دهان جا مانده و خارج نشوند و ممکن است این موضوع باعث بروز آفت و زخم در دهان شود. 

  • ایجاد پوسیدگی بر روی دندان

یکی از پیامدهای جدی قفل شدن و باز نشدن دهان این است که فرد توانایی مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان را نداشته و بعد از مدتی این روند به پوسیدگی دندان ها می انجامد.

  • ایجاد دندان قروچه (براکسیسم)

قفل شدن فک باعث ایجاد دندان قروچه حتی در بیداری خواهد شد ، یعنی اینکه بسته نشدن صحیح دهان و عدم قرارگیری دندان ها به صورت منظم بر روی هم (به اصطلاح چفت نشدن دندانها روی هم) و کشیده شدن آنها بر روی یکدیگر ، ابتدا باعث احساس نامطلوب و در پی آن کاهش سطح مینای دندان و در طولانی مدت باعث خرد شدن یا ترک برداشتن دندان ها خواهد گردید.

  • ایجاد اسپاسم شدیدتر در عضلات فک

قفل کردن فک در صورتیکه به سرعت درمان نشود در بسیاری از افراد باعث سخت شدن و اسپاسم بیش از حد عضلات شده که ممکن است این سفت شدن فک به درمان های روتین آزادسازی بافت عضلات پاسخ نداده و روند درمان را با کندی مواجه نماید.

تعریف سندروم فکی گیجگاهی

اختلال فکی گیجگاهی چگونه رخ می دهد؟

سندرم مفصل فکی گیجگاهی TMJ معمولا به علت التهاب اعصاب فک و یا آسیب دیدگی آنها ایجاد میشود.

این سندروم منجر به ایجاد درد ، التهاب ، تورم ، قفل شدن فک ، مشکلات جویدن ، التهاب صورت و غیره میشود.

نحوه درمان

قفل شدن فک قابل درمان است؟

آیا برای درمان موثری برای درمان قفل شدن فک وجود دارد؟

بله ، باز شدن قفل مفصل فک و ترمیم مفصل و همچنین بازیابی عملکرد عضلات فک کاملاً با فیزیوتراپی قابل درمان است.

روش درمان قفل شدن فک

نحوه درمان قفل شدن مفصل فک با فیزیوتراپی چگونه است؟

روش قطعی درمان درد و التهاب مفصل فک انجام فیزیوتراپی می باشد که ممکن است یک یا همه موارد زیر را شامل شود :

ملاحظات :

در بسیاری از موارد استفاده از متدهای خاص شامل درای نیدلینگ و دستگاه بیوفیدبک در بازگشت عضلات به انقباض نرمال به درمان درمانجو کمک میکند.

بهترین روش برای درمان قفل شدن فک

بهترین راه درمان قفل شدن مفصل فک چیست؟

بهترین درمان قفل کردن فک در حال حاضر صرفاً انجام فیزیوتراپی است.

در کلینیک فیزیوتراپی اختلال ، اسپاسم و انقباض عضلات فک صرفاً با فنون دستی ، دستگاه های فیزیوتراپی و در درجات بالاتر از طریق درای نیدلینگ با تحریک الکتریکی آزاد می گردد.

تعداد جلسات درمان

مدت زمان درمان قفل شدن مفصل فک

درمان قفل شدن مفصل فک با فیزیوتراپی چقدر زمان می برد؟

زمان درمان با توجه به نوع آسیب وارده به مفصل ، گرفتگی یا اسپاسم عضلات فک متغیر می باشد ولی در صورت همراهی درمانجو و انجام کلیه توصیه های فیزیوتراپیست بین ۵ الی ۱۰ جلسه فیزیوتراپی می تواند به درمان کامل منجر شود.

شرایط عود بیماری

بازگشت مجدد قفل شدن فک

آیا امکان قفل شدن مجدد فک بعد از درمان وجود دارد؟

با عنایت به تجربه بسیار ناخوشایند قفل شدن فک ، بسیاری از درمانجویان همواره این پرسش را از همکاران ما دارند؟

آیا ممکن است فک من دوباره قفل شود؟

جواب ما بلی است ، چرا؟

با توجه به تجربه ما در این نوع درمان خاص ، در صورت عدم ریکاوری کامل بعد از فیزیوتراپی و عدم انجام تمرینات تجویزی و عدم تکمیل دوره فیزیوتراپی امکان بازگشت مجدد این بیماری وجود دارد ولی این بار خیلی سخت تر و دردناک تر از قبل. ولی در صورتیکه دوره درمان تکمیل گردد به هیچ عنوان دوباره این موضوع را تجربه نخواهند کرد.

درد در حین درمان

میزان درد در درمان قفل شدن فک

آیا درمان قفل شدن فک با درد همراه است؟

خیر ، فیزیوتراپی مفصل فک به هیچ عنوان درد نداشته و یکی از درمان های مطلوب می باشد.

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی فک در منزل

آیا درمان قفل شدن فک در منزل امکان پذیر است؟

خیر ، فیزیوتراپی قفل شدن فک را در منزل نمی توان انجام داد.

با توجه به استفاده از طیف متنوعی از دستگاه های فیزیوتراپی در درمان قفل شدن مفصل فک ، این درمان به صورت (فیزیوتراپی در منزل) با کیفیت مرکز فیزیوتراپی قابل انجام نبوده و می بایست در کلینیک فیزیوتراپی انجام گردد.

هزینه های درمان

هزینه درمان قفل شدن فک

نرخ درمان قفل شدن مفصل فک با فیزیوتراپی چقدر است؟

با عنایت به اینکه در درمان فیزیوتراپی بیماری قفل شدن فک ، طیف وسیعی از دستگاه های فیزیوتراپی از قبیل ( التراسوند ، تنس الکتریکی ، لیزر کم توان ، لیزر پرتوان و دستگاه بایوفیدبک ) و همچنین سوزن خشک (درای نیدلینگ) و تکنیک و درمان های دستی و انجام ماساژ انجام می شود لذا می توانید از بخش تعرفه های فیزیوتراپی جاری هزینه یک ناحیه فیزیوتراپی مصوب وزارت بهداشت و نرخ دستگاه ها را ملاحظه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *