سر و گردن

بیماری های اختلالات دردهای جراحی های سر و گردن

فهرست مطالب بیماری ها و اختلالات سرو گردن :

آناتومی گردن

گردن یا ستون فقرات گردنی از ۷ استخوان به نام مهره تشکیل شده که روی یکدیگر مانند ستون قرار گرفته اند. 

بین هر دو استخوان دیسک ژلاتینی قرار دارد که حرکت مهره ها را ممکن میسازد.

استخوان‌ های گردن از نخاع محافظت کرده و انعطاف پذیری بالایی دارند ساختار گردن اجازه حرکت سر به جلو ، عقب ، خم کردن به طرفین و چرخش محوری را به سر میدهد. همین حرکات سر در بسیاری جهات منشا بسیاری از آسیب های گردن میتواند باشد.

دیسک گردن

بالا رفتن سن ، فشار یا ضربه به مهره های گردن ، حرکات شدید و چرخشی ، وضعیت های نامناسب سر و گردن می تواند باعث بیرون زدگی دیسک گردن ، فشار بر روی اعصاب گردن و ایجاد درد شود.

دیسک گردن معمولا با درد خفیف یا شدید در یک طرف گردن شروع می شود و بیشتر ناحیه پایین گردن را تحت تاثیر قرار می دهد ، در موارد پیشرفته درد ممکن است تا بازو ، یا حتی نوک انگشتان هم کشیده شود ، کم شدن دامنه حرکتی گردن و دست ها ، سردرد ، بی حس شدن دستها نیز از علایم دیگر دیسک گردن میباشد.

اسپاسم یا گرفتگی عضلات گردن

درد سر شانه و گردن که بر اثر یک فعالیت تکراری ایجاد میشود مثلاً نمی توانید با گوشی زیاد کار کنید ، نمی توانید سشوار بکشید و این دردها ناشی از دیسک گردن نیست بلکه شما دچار ضعف و گرفتگی عضلات و تریگر پوینت در ناحیه شانه و پشت گردن هستید ، شغل های کارمندی ، آرایشگرها ، دندانپزشک ها ، تکنسین های فنی بسیار مستعد این گرفتگی ها و اسپاسم ها هستند.

نحوه درمان گرفتگی عضلات گردن

یکی از بهترین روش های درمان این اختلالات عضلانی و اسپاسم ها ، فیزیوتراپی ، ماساژ تخصصی و درای نیدلینگ (سوزن خشک) می باشد.

از طریق ماساژ و درای نیدلینگ که درمان بسیار مطلوب و بدون دردی است ، گرفتگی ها آزاد شده و مشکل بیمار کاملا حل خواهد شد.

درمان درد و التهاب عضلات توسط دستگاه های جریان الکتریکی ( تنس الکتریکی )  ،  التراسوند و لیزرتراپی (پر توان و کم توان) انجام میشود.

آرتروز گردن

معمولا با افزایش سن مهره های گردن دچار ساییدگی و فرسایش میشوند که به آن آرتروز می گویند.

گاهی آسیب مهره ها باعث فشار بر روی نخاع شده و منجر به بی حسی و خواب رفتگی دست ها می شود.

ولی اگر درد و بی حسی در دست ها ندارید و در زمان خواب گردن شما درد می گیرد و یا هنگام بیدار شدن از خواب احساس خشکی در گردن دارید ، دچار خشکی یا ناهماهنگی مهره های گردن یا همان آرتروز شده اید.

نحوه درمان آرتروز گردن

بهترین و موثرترین راه درمان و پیشگیری از دردهای ناشی از آرتروز انجام منظم و دوره ای فیزیوتراپی توسط دستگاه های جریان الکتریکی ( تنس ) ، التراسوند ، لیزرهای کم توان و پرتوان میباشد.

این دستگاه ها به کاهش درد و التهاب ناشی از فرسایش مفصل کمک میکنند.

آموزش ورزش های تخصصی هر مفصل توسط فیزیوتراپیست و انجام منظم آنها از قسمت های مهم درمان فیزیوتراپی بوده و به بیمار در جهت افزایش قدرت عضلات و توانمندی مفاصل کمک میکند.

انجام تمرینات حس عمقی گروه دیگری از تمرینات مهم هستند که باید حین درمان در کلینیک های فیزیوتراپی به بیماران آموزش داده شود.

سوزش بین دو کتف

سوزش بین دو کتف به دلیل درگیری عضلات گردن ، سرشانه و کتف ها است.

اسپاسم ها و تریگر پوینت های این ناحیه بسیار شایع است و منجر به دردهای منتشر و سوزشی میشود.

ضعف عضلات این ناحیه بسیار شایع است و همین موضوع باعث می شود تا این عضلات بسیار مستعد اسپاسم و تریگر پوینت باشند.

نحوه درمان سوزش بین دو کتف

بهترین روش برای درمان این مشکل درای نیدلینگ ، فیزیوتراپی و ماساژ تخصصی می باشد.

در صورت وجود التهاب شدید و عمقی در عضلات، انجام لیزر نیز در غیر فعال کردن تریگر پوینت ها بسیار موثر خواهد بود.

یکی از مهمترین قسمت های درمان، آموزش ورزش های تقویتی و قدرتی عضلات سرشانه و کتف ها میباشد تا از بروز مجدد مشکل پیشگیری شود. افرادی که مستعد این مشکلات هستند باید در انجام ورزش های گردن و شانه ها کوشا باشند.

سر دردهای گردنی

بسیاری از سردردها ناشی از دردهای منتشر از گردن است به هم خوردن راستای طبیعی عضلات گردن در اثر پوزیشن های بد، وجود اسپاسم های عضلانی و تریگر پوینت ها که در گردن شایع اند از جمله عواملی هستند که منجر به دردهای مزمن سر و گردن میشوند ، این سردردها شایع هستند و علت آن هم استفاده بیش از حد از موبایل ، نشستن زیاد پشت میز یا کامپیوتر و رانندگی های طولانی مدت است که در همه ی این حالات سر و گردن در وضعیت نامناسبی قرار می گیرند.

وزن سر بین ۴ تا ۶ کیلوگرم است و زمانی که فرد برای مدت طولانی سر را خم نگه میدارد به عضلات و مهره های گردن فشاری معادل ۱۵ تا ۲۷ کیلوگرم وارد میشود که این فشار منجر به درد گردن میشود بهترین روش درمان این مشکلات، فیزیوتراپی توسط دستگاه های جریان الکتریکی (تنس) ، التراسوند و لیزر است.

در کنار درمان های فیزیوتراپی انجام تکنیک های ماساژ، ریلیز و آزاد سازی عضلات ، و درای نیدلینگ برای از بین بردن اسپاسم ها و تریگر پوینت ها انجام می‌شود.

معمولاً اینگونه سردردها با منشأ عضلانی به دارو درمانی و روش های دیگر پاسخ نمی دهند و مجدد به سراغ فرد می آیند و تنها راه درمان موثر و قطعی آنها فیزیوتراپی است.

این سردردها و گردن دردها در کارمندها که با کامپیوتر کار میکنند، دندانپزشکان معلمان ، آرایشگران و خانم های خانه داری که دایم در حال نظافت منزل هستند ، یا مادرانی که مدت زمان طولانی نوزاد خود را در آغوش میگیرند بسیار شایع است.

تمرینات کششی گردن

این تمرینات اسپاسم ها ، گرفتگی ها و خستگی ناشی از شغل را برطرف میکند.