فیزیوتراپی سالمندان

نحوه فیزیوتراپی سالمندان

فهرست مطالب نحوه فیزیوتراپی سالمندان :

افزایش کیفیت زندگی در سالمندی

چگونه سالمندی بهتری داشته باشیم؟

برخلاف باور عموم که جوانی بهترین سال‌ های زندگی است ، بسیاری از روانشناسان معتقدند از ۵۰ سالگی به بعد زندگی بهتر میشود و اوج رسیدن احساسات در دهه هفتم زندگی رخ میدهد. 

از این جهت باید قدر لحظه های با هم بودن ، احساسات ، دوست داشتن ها و افراد مهم زندگیمان را بیشتر بدانیم و تلاش کنیم ، تا با سلامتی جسمی (صحت فیزیکی اندامها) و روحی بالاتر بتوانیم سالمندی با کیفیت تر و لذت بخش تری را تجربه کنیم.

طبقه بندی دوره های زندگی

دوره های زندگی و سنی چگونه طبقه بندی میشود؟

سازمان بهداشت جهانی طبقه‌بندی جدیدی درباره مراحل عمر انسان ارائه کرده است ، به‌ گونه‌ای که ۵۵ سالگی را مراحل جوانی برشمرده است!

این طبقه‌بندی به شکل زیر می باشد :

  • ١٧ سالگی پایین‌تر از سن قانونی
  • ١٨ – ٢۵ سالگی نوجوانی
  • ٢۵ – ۶۵ جوانی
  • ۶۶- ٧٩ میانسالی
  • ٨٠ – ٩٠ بزرگسالی
  • ١٠٠ به بالا پیری

بررسی مشکلات اصلی در سالمندان

مشکلات اصلی سالمندان چیست؟

از جمله مهمترین مشکلات ، زمین خوردن های مکرر سالمندان در دستشویی و حمام میباشد که بعلت نداشتن تعادل و قدرت کافی عضلات ، رخ میدهد و به دنبال آن سالمند درگیر مسائل متعدد از جمله شکستگی در اثر افتادن ، پذیرفتن خطرات عمل ، هزینه های سنگین جراحی ، دوران نقاهت و عوارض پس از دوران نقاهت میشود. 

در صورتیکه فیزیوتراپی برای افزایش کیفیت زندگی سالمند و توانمند سازی آنها میتواند از تمامی این مشکلات و خطرات پیشگیری کند.

در بسیاری مواقع برای سالمندانی که در دوران بعد از جراحی یا بیماری هستند فیزیوتراپی می تواند جهت کاهش درد و بازگرداندن توانمندی های جسمانی از جمله انعطاف پذیری عضلات ، قدرت ، تعادل و هماهنگی تجویز شود.

بسیاری از افراد ۶۵ سال به بالا ، دچار آرتروز ستون فقرات و ضعف شدید عضلات کمر هستند که در بسیاری مواقع باعث خمیدگی و قوز پشتی میشود. 

فیزیوتراپیست می تواند با استفاده از یکی متدها و روشهای فیزیوتراپی این مشکلات را بهبود و به طور کامل برطرف نماید.

افراد میانسال و سالمندی که در طول دوران زندگی از جوانی تا سالمندی خود را مشغول نگه می دارند و فعالیت مستمر و مورد علاقه ای را  ادامه میدهند از کیفیت بالاتری در زندگی برخوردار بوده و به علت فعالیت ها در زندگی مورد احترام بیشتر و از سلامت روانی و جسمی بالاتری هم برخوردارند.

بطور کلی در دوران سالمندی باید توجه و احترام ویژه ای برای سالمند قائل بود و نباید با آنها مانند کودک رفتار کرد.

نحوه رعایت نکات ایمنی محل زندگی سالمند

چگونه نکات ایمنی را در محل زندگی سالمندان رعایت کنیم؟

۱ – جهت ایمنی و پیشگیری از افتادن در کنار دستشویی فرنگی و دوش حمام سالمندان دستگیره هایی نصب کنید ، تا در صورت نیاز هنگام سرگیجه یا عدم تعادل بتوانند از آنها استفاده کنند.

۲- در مسیر رفتن به دستشویی و مسیرهای تردد عمومی اگر محیطی وجود دارد که باعث سر خوردن یا عدم تعادل میشود از کفپوش های ایمنی که مانع از سر خوردن میشوند و ضربه گیر هستند استفاده شود.

۳- در زیر دوش حمام نیز باید از کفپوش های ایمن استفاده شود تا مانع لیز خوردن و به زمین افتادن سالمندان شود.

۴- درصورتیکه لبه های فرش ها یا غیره بر روی زمین به گونه ای است که ممکن است به عصا ، واکر یا پای سالمند گیر کند ، حتما با چسب آنها را بچسبانید و مهار کنید.

۵- ارتفاع دستشویی فرنگی برای سالمند ، بخصوص افرادی که جراحی در ناحیه لگن داشته اند نباید زیاد کوتاه باشد ، زیرا بلند شدن از دستشویی را برای آنها سخت میکند. ارتفاع دستشویی های فرنگی میتواند متفاوت باشد و همه ی آنها یکسان نیستند و میتوانید متناسب با نیازتان ارتفاع مورد نظر را انتخاب کنید.

 درصورتیکه در منزل دستشویی فرنگی کوتاه دارید ابزارهای کمکی وجود دارند که میتواند تا حدی ارتفاع دستشویی فرنگی را جهت سهولت در نشستن و برخاستن سالمند افزایش دهد.

ارتفاع مناسب دستشویی فرنگی ، دستشویی فرنگی مناسب ، سایز استاندارد دستشویی فرنگی

۶- انجام ماساژهای ریلکسی و درمانی دوره ای بسیار به آرامش و رفع گرفتگی های عضلانی سالمندان کمک میکند.

۷- ارتفاع عصا و واکرها قابل تنظیم میباشد درصورتیکه سالمند شما از آنها استفاده میکند 

حتماً توجه کنید تا ارتفاع آنها با قد سالمند هماهنگی داشته باشد و فشار زیاد به دست و شانه های سالمند وارد نشود.

نحوه فیزیوتراپی سالمندان

فیزیوتراپی سالمندان چیست و چگونه انجام می شود؟

فیزیوتراپی همانطور که از نامش پیداست درمان فیزیک بدن است و یکی از شاخه های علوم توانبخشی است و یکی از بهترین و موثرترین روش های توانمند سازی سالمندان میباشد.

 زیرا تمرین درمانی خاص سالمندان باعث ارتقای سطح سلامتی ، افزایش قدرت عضلات ، افزایش عملکرد عضلات و افزایش تعادل و هماهنگی بدن سالمند میشود که همه این موارد در مجموع باعث افزایش کیفیت زندگی سالمند شده و از بسیاری از مشکلات و آسیب های بعدی جلوگیری میکند.

اصلی ترین و مهمترین نقش فیزیوتراپی سالمندان ، ایجاد اعتماد به نفس و آرامش لازم برای سالمند ، جهت مستقل بودن و متکی بودن به خود است.

روش های فیزیوتراپی که فیزیوتراپیست ها از آنها در درمان فیزیوتراپی سالمندان بهره می برند شامل موارد زیر می باشد :

اصل درمان فیزیوتراپی سالمند بر تمرین درمانی و تقویت عضلات خصوصاً عضلات کمر و زانوها استوار است و نیاز به فیزیوتراپیست با صبر و حوصله و همچنین استقامت ویژه در این زمینه دارد.

فیزیوتراپی سالمندان در کلینیک فیزیوتراپی

آیا فیزیوتراپی سالمند را می توان در کلینیک انجام داد؟

بلی ، در صورتیکه سالمند شما امکان راه رفتن دارند و فقط در راه رفتن تعادل ندارند و در واقع برای طی مسیر به کمک نیاز دارند ، جهت حفظ روحیه و ایجاد انگیزه بیشتر در رویارویی با دیگر سالمندان ، بهتر است فیزیوتراپی ایشان در کلینیک فیزیوتراپی انجام گردد.

هزینه فیزیوتراپی در منزل

هزینه هوم ویزیت یا فیزیوتراپی در منزل چقدر است؟

مراحل و جزئیات فیزیوتراپی در منزل با توجه به توان درمانجو یا سالمند شما ، ممنوعیت یا محدودیت های ذکر شده و امکانات منزل بنا به تشخیص پزشک معالج یا نظر فیزیوتراپیست متخصص صورت می پذیرد.

برای مشاهده هزینه یک جلسه فیزیوتراپی در منزل می توانید از صفحه آخرین قیمت و تعرفه های فیزیوتراپی در منزل ، بخش خصوصی مصوب وزارت بهداشت و ابلاغیه انجمن فیزیوتراپی را در سال جاری ملاحظه فرمایید.

تعرفه فیزیوتراپی در منزل در سال های پیشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *