جراحی پروستات

فیزیوتراپی بعد از جراحی پروستات

فهرست مطالب مربوط به نحوه فیزیوتراپی بعد از جراحی پروستات :

کالبدشناسی

تعریف پروستات

پروستات چیست و در بدن چه وظیفه ای دارد؟

پروستات بخشی از دستگاه تناسلی مردانه است که در کنار مجرای ادراری قرار دارد و در زمان انزال جنسی ، مایعی سفید رنگ ترشح کرده که تقریباً یک سوم حجم منی را این مایع قلیایی تشکیل می دهد.

پروستات در بدن ما چه می کند؟

وجود پروستات آنچنان برای ادامه زندگی عادی ضروری نیست ، اما برای روند تناسل (تولید مثل) به آن نیاز مبرم داریم. همانطور که می دانید وظیفه پروستات در بدن ،تولید و ترشح مایع منی سالم می باشد که دارای شرایط مناسب و قوام کافی جهت انتقال و بقای اسپرم در طول فرآیند هدف لقاح باشد.

پروستات به صورت عمومی در دوران نوجوانی و تحت کنترل هورمون مردانه تستوسترون و محصول جانبی آن دی هیدروتستوسترون (DHT) رشد می کند. تستوسترون عمدتاً در بیضه ها ساخته می شود ، اما مقدار کمتری از آن نیز در غدد فوق کلیوی ساخته می شود.

پروستات کجا قرار دارد؟

محل قرارگیری پروستات دقیقاً زیر مثانه و جلوی رکتوم (راست روده – بخش پایانی روده بزرگ) می باشد. سایز آن به اندازه یک گردو است و مجرای خروج ادرار (لوله ای که ادرار را از مثانه تخلیه می کند) را دربرگرفته است.

تعریف بیماری

عارضه بزرگ شدن پروستات

بیماری بزرگ شدن پروستات چیست و چه عوارضی دارد؟

همانطور که گفته شد پروستات نرمال به اندازه یک گردو می باشد که بعد از ۴۰ سالگی به دلایل مختلفی در مردان ممکن است بزرگ شود و مسیر ادراری و همچنین باروری مردان تاثیر می گذارد.

این تاثیر شامل باریک شدن مجرای ادرار و کاهش جریان ادرار می باشد که ممکن است در بعضی از افراد باعث دردهای تیر کشنده در هنگام دفع ادرار شود.

هیپرپلازی و رشد خوش­خیم پروستات را بزرگ شدن پروستات یا (BPH) می گویند که بین مردان بالای ۴۰ سال شایع است.

عوامل ریسک ابتلا به بیماری

خطرات احتمالی بروز سرطان پروستات

چه افرادی در معرض خطر سرطان پروستات هستند؟

همه مردان ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات باشند.

  • افزایش سن

شایع ترین عامل خطر ابتلا به سرطان پروستات افزایش سن است. هر چه مرد مسن تر باشد ، احتمال ابتلا به سرطان پروستات بیشتر می شود.

 

  • عوامل ژنتیکی (سابقه خانوادگی)

برای برخی از مردان ، عوامل ژنتیکی ممکن است آنها را در معرض خطر بالاتر سرطان پروستات قرار دهد. ممکن است خطر ابتلا به نوعی سرطان پروستات ناشی از تغییرات ژنتیکی ارثی در شما افزایش یابد ، اگر:

اگر بیش از یک خویشاوند درجه یک (پدر ، پسر یا برادر) که به سرطان پروستات مبتلا بوده اند و یا بستگان در سه نسل از طرف مادر یا پدر ممکن است احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.

علائم بیماری

علائم بزرگ شدن پروستات

نشانه های بزرگ شدن پروستات کدامند؟

بروز مشکلات دفع ادرار بعد از بزرگ شدن پروستات جزء مهمترین نشانه های افزایش حجم پروستات می باشد که به صورت خلاصه یک یا همه موارد زیر را می توان در اینگونه درمانجویان مشاهده کرد :

  • عدم توانایی کنترل ادرار و نشت ادرار در لباس
  • تکرر ادرار و احساس خالی نشدن مثانه (مشکل در تخلیه ادرار)
  • اختلال در خواب شب و بیدار شدن مکرر برای ادرار
  • شب ادراری و اختلال در نگهداری ادرار
  • شروع دفع ادرار کردن با ناراحتی و درد
  • کاهش فشار ادرار و از بین رفتن جهش
  • عدم توانایی در دفع ادرار
  • وجود خون در مایع منی
  • اختلال در انزال
  • درد در استخوان ها
  • ناراحتی در نواحی لگن
علل بیماری

علل بزرگ شدن پروستات

دلیل بزرگ شدن پروستات چیست؟

علت بزرگ شدن پروستات به صورت کامل مشخص نیست ولی عواملی که در بزرگ شدن آن موثر هستند به شرح زیر می باشند :

  •  سابقه فامیلی
  •  چاقی
  •  بیماری دیابت
  •  عدم فعالیت
گونه های بیماری

انواع سرطان پروستات

سرطان خوش خیم پروستات

با افزایش سن ، غده پروستات شروع به بزرگ شدن می کند که به آن هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا (BPH) می گویند و باعث تغییرات بدخیم در سلولهای غده پروستات می شود که در واقع به آن سرطان پروستات گفته می شود بنابراین هیچ گونه سرطان خوش خیم در پروستات وجود ندارد.

سرطان بدخیم پروستات

دو نوع سرطان بدخیم پروستات وجود دارد :

نوع اول : در این نوع سرطان سلول ها بسیار بدخیم هستند ولی بیشتر غده پروستات را گرفتار کرده و هنوز سرطان محدود به پروستات است و از پروستات خارج نشده و با درمان جراحی یا رادیوتراپی درمان خواهد شد.

نوع دوم : سرطان بدخیم تر زمانی است که سرطان پیشرفته بوده و از غده پروستات خارج شده و غدد لنفاوی ، کبد ، ریه و استخوان ها را گرفتار می کند.

سرطان پروستات ، جراحی پروستات ، درمان تکمیلی بعد از جراحی پروستات ، درمان بعد از جراحی پروستات
تشخیص بیماری

آزمایش تشخیصی سرطان پروستات

آزمایشات تشخیصی بزرگ شدن پروستات شامل چه مواردی است؟

تشخیص نوع اختلال در بزرگ شدن پروستات روش های گوناگونی دارد که به صورت خلاصه می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  • سونوگرافی
  • تستهای آزمایشگاهی و غربالگری (آزمایش خون)
  • تصویربرداری از پروستات
  • و در نهایت ، آزمایشهای تخصصی و نمونه برداری

پی اس ای (psa) در آزمایش خون به چه معناست؟

مایع منی شامل آنزیم هایی است مانند (PSA) که به صورت عمومی به عنوان بخش مهمی از آزمایشات غربالگری در جستجوی سرطان پروستات اندازه گیری می گردد و همچنین سایر مواد ساخته شده توسط وزیکول های منی و پروستات ، مانند روی و سیترات و فروکتوز است که انرژی لازم اسپرم را برای ادامه سفر فراهم میکند.

منی همچنین حاوی موادی است که از دستگاه ادراری و اسپرم در برابر انواع باکتری و سایر عوامل بیماری زا محافظت می کند.

پروتئین (PSA) توسط سلول های غده پروستات ساخته شده و به درون مایع سمینال رها می‌شود ولی با این وجود ، مقدار کمی از آن در خون نیز یافت می‌شود. هدف از انجام این تست اندازه‌گیری سطح پی اس ای خون است.

(PSA) به عنوان یک تومور مارکر جهت ارزیابی و غربالگری سرطان پروستات در آقایان مورد استفاده قرار میگیرد.

به صورت عمومی افزایش میزان قابل توجه (PSA) با سرطان پروستات همراه است با این وجود در هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) و پروستاتیت این افزایش را مشاهده می‌ کنیم.

بالا رفتن مقدار پی اس ای همیشه به معنای سرطان پروستات نیست و آزمایشات مکمل و تست های نمونه برداری جهت تشخیص قطعی این بیماری نیاز می باشد.

این آزمایش به نام دیگری تحت عنوان (Total PSA) هم شناخته می شود.

درمان بیماری

روش های درمان پروستات

روش درمان پروستات چگونه است؟

موارد زیر به صورت خلاصه به عنوان راه های درمان پروستات شناخته می شود :

  • جراحی برداشت پروستات
  • پرتو درمانی
  • هورمون درمانی
  • انجماد بافت پروستات
  • شیمی درمانی
عوارض درمان

عوارض درمان های سرطان پروستات

عوارض پیش آمده بعد از درمان پروستات کدامند؟

از جمله عوارض درمان سرطان پروستات بی‌ اختیاری ادرار ، از دست‌ دادن کنترل دفع ادرار ، یا احتباس ادرار برای افرادی است که تحت عمل جراحی یا پرتودرمانی قرار گرفته اند.

 انواع مختلفی از بی‌اختیاری ادرار وجود دارد که شدت آنها متفاوت است.

برخی از مردان دفع قطره‌ای ادرار و عده‌ای دیگر ریزش کامل ادرار را تجربه می‌کنند. 

بی‌اختیاری ادرار که در پی سرفه ، عطسه ، یا خندیدن رخ می دهد ، بی‌اختیاری استرسی نام دارد و معمولاً شایع‌ترین نوع نشت ادرار در مردانی است که پروستات آنها جراحی شده است.

از سوی دیگر ، نیاز به دفع مکرر ادرار که با نشت ادرار همراه است ، بی‌ اختیاری فوریتی ادرار نام دارد و معمولاً پس از پرتو درمانی یا شیمی درمانی مشاهده می‌شود.

در حال حاضر بهترین راهکار جهت از بین بردن بی اختیاری ادراری انجام فیزیوتراپی عضلات کف لگن میباشد.

آیا می دانید در ایران روزانه چند نفر جراحی پروستات انجام می دهند؟
چگونگی درمان عوارض

فیزیوتراپی بعد از جراحی پروستات

نحوه فیزیوتراپی بعد از جراحی پروستات چگونه است؟

با پیشرفت علم و به وجود آمدن شیوه‌هایی نظیر بیوفیدبک و تحریک الکتریکی در حوزه‌ فیزیوتراپی و انجام مرتب ورزش‌های تخصصی تا حد زیادی این عارضه درمان می‌شود. به این نوع درمان به صورت اختصاری فیزیوتراپی رکتال هم گفته می شود.

بهترین و موثرترین روش درمان اختلالات ادراری از جمله بی اختیاری ادرار , تکرار ادرار ، احتباس ادرار ، شب ادراری کودکان ، یبوست کودکان ، یبوست ، افتادگی مثانه ، واژینیسموس ، بی اختیاری گاز ، بی اختیاری مدفوع ، دردهای لگنی ، آسیب های زایمان انجام فیزیوتراپی عضلات کف لگن توسط دستگاه بیوفیدبک میباشد.

 ما در کلینیک تخصصی عضلات کف لگن ، با استفاده از دستگاه بیوفیدبک ، فیزیوتراپی و تمرین درمانی (آموزش صحیح ورزش‌ های تقویت‌ کننده عضلات کف لگن) قادر به درمان اختلالات ادراری در اثر مشکلات پروستات و همچنین عوارض درمان بیماری های پروستات هستیم.

بیوفیدبک تراپی بعد از جراحی پروستات ، بیوفیدبک کف لگن برای مشکلات پروستات ، بیوفیدبک پروستات

درمان بیوفیدبک

درمان بیوفیدبک چگونه به درمان پروستات کمک می کند؟

بهترین و موثرترین روش درمان اختلالات عضلات کف لگن از طریق دستگاه بیوفیدبک می باشد. این دستگاه از طریق پروب های فشاری این اختلالات را تشخیص و عملکرد عضلات کف لگن را بصورت دقیق توسط کامپیوتر پایش ، ترسیم و ارزیابی می نماید و نتیجه این اطلاعات توسط فیزیوتراپیست متخصص کف لگن تحلیل شده و سپس برنامه درمانی برای آموزش مجدد این عضلات برنامه ریزی می نماید.

طی درمان بایوفیدبک عضلات کف لگن که وظیفه حفظ خروجی های دفعی بدن را دارند ، آموزش می بینند تا در هر مرحله از کنترل و یا تخلیه ادرار یا مدفوع چگونه عمل کنند در واقع هماهنگی بین عصب و عضلات از طریق این دستگاه ایجاد میشود.

این روش درمانی برای بازآموزی و تقویت عضلات ضعیف مجرای ادرار و بهبود کنترل مثانه استفاده می‌شود.

روشهای پیشگیری

پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات

چگونه می توان از ابتلا به سرطان پروستات جلوگیری کرد؟

تقریباً هیچ مطالعه و استراتژی اثبات شده و قطعی جهت پیشگیری از سرطان پروستات وجود ندارد ، اما می توان با انتخاب سبک زندگی سالم ، مانند رژیم غذایی سالم (خوردن میوه و سبزی های تازه) و همچنین انجام ورزش ، خطر ابتلا به سرطان پروستات را تقلیل داد.

روش هایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات

اگر به پیشگیری از سرطان پروستات علاقه دارید ، می توانید با انتخاب‌ یک یا همه موارد زیر که به نفع سلامت کلی بدن شما است عمل کنید :

  • یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید

مطالعاتی وجود دارد که نشان دهنده این است که انتخاب یک رژیم غذایی سالم کم‌ چرب و پر از میوه‌ها و سبزیجات ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک می کند ، اگرچه نتایج مندرج در این تحقیقات مختلف بوده و این به طور یقین ثابت نشده است.

اگر می خواهید خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهید ، سعی کنید موارد زیر را در تغذیه روزانه خود در نظر بگیرید :

یک رژیم غذایی کم چرب انتخاب کنید. غذاهای حاوی چربی عبارتند از : گوشت ، آجیل ، روغن و محصولات لبنی مانند شیر و پنیر.

در برخی از مطالعات ، مردانی که بیشترین میزان چربی را در روز مصرف می کردند ، خطر ابتلا به سرطان پروستات را در بدن خود با افزایش روبرو کرده اند. این ثابت نمی کند که چربی اضافی باعث سرطان پروستات می شود. مطالعات دیگر این ارتباط را پیدا نکرده اند. اما کاهش مقدار چربی که در روز می خورید مزایای اثبات شده دیگری نیز دارد ، مانند کمک به کنترل وزن و کمک به قدرت قلب.

برای کاهش میزان چربی مصرفی در طول روز ، غذاهای چرب را محدود کنید یا انواع کم چرب آنها را انتخاب کنید. به عنوان مثال ، مقدار چربی را که هنگام پختن به غذاها اضافه می کنید، کاهش دهید ، برش های کم چربی را انتخاب کنید و لبنیات کم چرب را جایگزین کنید.

مقدار سبزیجات و میوه ها را که هر روز مصرف می کنید را افزایش دهید. میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی هستند که تصور می شود خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهند.

یکی دیگر از تجربیات این است که خوردن میوه ها و سبزیجات بیشتر باعث می شود فضای کمتری برای سایر غذاها مانند غذاهای پرچرب داشته باشید.

ممکن است با افزودن یک وعده میوه یا سبزی اضافی به هر وعده غذایی ، میزان میوه و سبزیجاتی که در روز می خورید را افزایش دهید. خوردن میوه ها و سبزیجات را در میان وعده ها بگنجانید.

میزان مصرف لبنیات را کاهش دهید. در مطالعات ، مردانی که هر روز بیشترین محصولات لبنی مانند شیر ، پنیر و ماست را مصرف می‌کردند ، بالاترین خطر ابتلا به سرطان پروستات را داشتند.

  • وزن بدن خود را حفظ نمایید

مردان چاق با شاخص توده بدنی (BMI) 30 یا بالاتر ممکن است در خطر ابتلا به سرطان پروستات قرارگیرند. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید ، روی کاهش وزن خود کار کنید. شما می توانید این کار را با کاهش کالری دریافتی در روز و افزایش میزان ورزش انجام دهید.

اگر وزن مناسبی دارید ، با ورزش بیشتر روزهای هفته و انتخاب یک رژیم غذایی سالم که سرشار از میوه ها ، سبزیجات و غلات که کامل است ، برای حفظ آن تلاش کنید.

  • سعی کنید همه روزهای هفته ورزش کنید

مطالعات مربوط به ورزش و خطر سرطان پروستات نشان داده است که مردانی که ورزش می کنند ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات در آنها کمتر باشد.

ورزش فواید سلامتی بسیاری دارد و ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سایر سرطان ها را کاهش دهد. ورزش می تواند به حفظ وزن کمک کند یا به کاهش وزن کمک کند.

اگر قبلاً ورزش نکرده‌اید ، با پزشک خود مذاکره نمایید تا مطمئن شوید که برای شروع کار مشکلی نیست. وقتی شروع به ورزش کردید ، به آرامی پیشروی کنید. با پارک کردن ماشین خود دورتر از جایی که می خواهید بروید ، فعالیت بدنی را روز به روز خود اضافه کرده و سعی کنید به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید.

بیشتر روزهای هفته ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

  • سعی کنید هر ۶ ماه یکبار چکاپ کلی انجام دهید.

برخی از مردان در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. برای کسانی که در معرض خطر بسیار بالای سرطان پروستات هستند ، ممکن است گزینه های دیگری برای کاهش خطر وجود داشته باشد ، مانند داروها. اگر فکر می کنید در معرض خطر بالای سرطان پروستات هستید ، آن را با پزشک خود در میان بگذارید و چکاپ شوید.

دارندگان مشاغل پشت میز نشین جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری بزرگ شدن پروستات چه کاری باید انجام دهند؟

ایستادن در حین کار به مدت هر ۱۵ دقیقه یک بار و انجام یوگا

چه ورزشهایی برای پیشگیری از بیماری پروستات مفید است؟

پیاده روی روزانه ، دویدن ، شنا و یوگا بسیار برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ها پروستات می تواند مفید واقع شود.

 

هزینه های درمان

هزینه فیزیوتراپی بعد از جراحی پروستات

تعرفه فیزیوتراپی کف لگن چگونه محاسبه می شود؟

برای مشاهده هزینه یک جلسه درمان بی اختیاری پروستات (فیزیوتراپی لگن) با دستگاه بیوفیدبک در بخش تعرفه های فیزیوتراپی کد خدمت ۹۰۰۱۳۵ را ملاحظه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *