فیزیوتراپی با دستگاه شاک ویو

فیزیوتراپی با شاک ویو | شاک ویو تراپی

فهرست مطالب :

تعریف شاک ویو

مفهوم شاک ویو در فیزیوتراپی چیست؟

امواج شاک ویو در فیزیوتراپی اشاره به نوعی تکنولوژی درمانی دارند که از امواج صوتی بسیار قوی و کوتاه مدت برای درمان مشکلات عضلانی و اسکلتی استفاده می‌کنند. این امواج با شدت بالا به ناحیه مورد درمان ارسال میشوند و معمولاً برای کاهش درد ، بهبود التیام بافتهای آسیب دیده و افزایش عملکرد حرکتی مورد استفاده قرار میگیرند.

مکانیسم عمل امواج شاک ویو به این صورت است که این امواج به صورت تکراری فشار و کشش را در بافتهای بدن ایجاد میکنند. این فشارها و کششها منجر به ایجاد تغییرات فیزیکی و شیمیایی در بافتهای آسیب دیده میشوند که بهبود تعمیر و التیام آنها را تسریع میکنند.

استفاده از امواج شاک ویو در فیزیوتراپی معمولاً توسط فیزیوتراپیست های متخصص و با تجهیزات و دستگاههای خاص انجام میشود. این تکنیک میتواند در درمان مشکلاتی مانند التهابات مفاصل ، آسیبهای عضلاتی ، ترمیم شکستگی ها و مشکلات مشابه مفید باشد.

دستگاه شاک ویو فیزیوتراپی چیست و چگونه کار می کند؟

دستگاه شاک ویو یکی از موثرترین دستگاه های فیزیوتراپی است که در گروه الکتروتراپی طبقه بندی می شود. شاک ویو مفیدترین روش کاهش درد و التهابات می باشد که همواره نتایج رضایت بخشی حاصل می نماید.

در دستگاه شاک ویو با استفاده از امواج صوتی ، بافت ها و تاندون ها را تحریک می کنند.

امواج شاک ویو با ارسال پالس هایی با فرکانس بالا باعث ایجاد میکرو ترومای موضعی می شود ، همین میکرو تروماها موجب افزایش گردش خون و تحریک بدن به ایجاد عروق و اعصاب جدید در منطقه آسیب دیده می شود ، یعنی بدن تحریک به بازسازی خود و خود ترمیمی می شود.

در واقع این دستگاه با اعمال امواج صوتی با انرژی بالا و فرکانس بالا موجب ترمیم بافت ها و تسکین درد میشود.

فواید شاک ویو در درمان بیماری ها

شاک ویو در درمان کدام دسته از بیماری ها موثر است؟

شاک ویو برای تسکین و درمان دردهای خیلی زیادی از جمله اسکولیوز و دردهای کمر و گردن درد گرفته تا شکستگی ها و آسیب های تاندونی کاربرد دارد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای شاک ویو در فیزیوتراپی درمان قطعی دردهای کف پا مخصوصاً خار پاشنه می باشد.

در مورد خار پاشنه این دستگاه بسیار موثر می باشد و باعث از بین رفتن کامل بافت کلسیمی در پاشنه پا میشود.

تعریف خار پاشنه

خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه از رسوب کلسیم در پاشنه پا ایجاد میشود که علت اصلی آن هم فشارهای نامتناسب بر تاندونهای کف پا می باشد. یکی از بهترین درمان های خار پاشنه استفاده از شاک ویو تراپی در فیزیوتراپی می باشد.

علت بروز خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه در اصل به دلیل فشار نامتوازن در کف پا ایجاد می شود که می تواند غشای لیفی کف پا را دچار کشش بیش از حد بکند و اصطلاحاً باعث رسوب کلسیم در قسمت پاشنه پا بشود.

کفش های کاملا تخت و بدون پاشنه یا کفشهای پاشنه دار و یا کفش های پاشنه نازک می توانند خار پاشنه را ایجاد کنند.

ریسک های ابتلا به خار پاشنه کدامند؟

 از آنجا که خانم ها بیشتر از کفش پاشنه بلند استفاده می کنند احتمال مبتلا شدن به این مشکل بیشتر می باشد ، علاوه بر این کارهای خانه تا حد زیادی باعث ایجاد این موضوع می‌ شود بنابراین به خانم‌ های خانه‌ دار توصیه می شود ، حتماً از دمپایی های ابری لژ دار استفاده کنند و اگر می‌ توانند روی صندلی بنشینند و کارها را انجام دهند تا فشار از روی پاها برداشته شود.

درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی

خار پاشنه با فیزیوتراپی چگونه درمان می شود؟

در مورد درمان خار پاشنه نکته مهمی وجود دارد که باید در مراحل اولیه درمان شود ، در واقع دردهای پاشنه ناشی از التهاب فاسیا (بافت نگهدارنده کف پا) هستند و فاصله زیادی تا خار پاشنه دارند ، نباید اجازه دهیم تا به خار پاشنه با درد مزمن تبدیل شوند چون در این صورت درمان خیلی سخت می شود.

روش درمانی به صورت تجویز کفی طبی مناسب است که بعد از اسکن کف پا ساخته می شود ، فیزیوتراپی و الکتروتراپی قسمت مهمی از درمان است و در صورت نیاز درای نیدلینگ در آزادسازی عضلات درگیر بسیار موثر است.

تمرین درمانی و تقویت یکسری از عضلات که فشار را از روی پاشنه پا کم می کند نیز جز برنامه درمانی خار پاشنه می باشد.

تاثیر دستگاه شاک ویو در درمان بیماری ها

دستگاه شاک ویو در درمان کدام بیماری ها موثر است؟

دستگاه شاک ویو (Shockwave) در درمان برخی از بیماری‌ ها و مشکلات بسیار موثر واقع می شود. این دستگاه امواج صوتی با انرژی بالا را به ناحیه مورد نظر ارسال و باعث تحریک می‌ شود و تأثیرات مفیدی در برخی از اختلالات دارد. شاک ویو به عنوان یکی از روشهای درمانی برای مشکلات مختلف عضلانی و اسکلتی مورد استفاده قرار میگیرد. معمولاً برای درمان مشکلات مانند آسیبهای عضلاتی ، کمردرد ، درد مفاصل ، ورزشکاران و موارد مشابه استفاده میشود.

مواردی که دستگاه شاک ویو در درمان آنها مفید است عبارتند از :

  • بیماری‌ های التهابی عضلات و مفاصل : مانند التهابات تاندون‌ها (تاندونیت)، التهاب عضلات (میوزیت) و آرتروز.
  • بیماری‌ های کلیه و مجاری ادراری : مانند سنگ‌ های کلیه و برخی موارد اختلالات مجاری ادراری.
  • بیماری‌ های ارتوپدی : مانند اسپوندیلولیستز (انزلوزهای مهره)، آرتروز مفاصل ، کیست‌ های بیضه‌ ای و غیره.
  • برخی مشکلات درمانی : مانند بهبود ترمیم پس از عمل جراحی و کمک به بهبود وضعیت بعد از ضربه‌ های ورزشی یا تروماهای مختلف.

اگر شما یا کسی اطرافیانتان به این بیماری‌ ها مبتلا هستند ، بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کرده تا ببینید آیا این روش درمانی مناسب و موثر برای موارد خاص شما است یا خیر. همچنین دستگاه شاک ویو تنها یکی از گزینه‌ های درمانی است و ممکن است در موارد مشخص دیگر به روش‌ های دیگر نیز نیاز باشد. الکتروتراپی توسط دستگاه شاک ویو در فیزیوتراپی یکی از رایج ترین درمان های فیزیوتراپی است که در معالجه بسیاری از بیماریها و اختلالات موثر است به طور مثال :

همچنین یکی از موارد بسیار موثر این دستگاه در درمان اختلالات جنسی خصوصاً در رفع کامل بیماری اختلال نعوظ (شلی آلت) می باشد.

عوارض جانبی دستگاه شاک ویو

آیا فیزیوتراپی با دستگاه شاک ویو عوارض جانبی دارد؟

خیر ، در صورتیکه این نوع درمان در کلینیک فیزیوتراپی معتبر و توسط فیزیوتراپیست زبده انجام میگردد هیچگونه عوارض جانبی ایجاد نخواهد کرد. میزان مشخص از پرتاب در زمانبندی محدود و همچنین زاویه درست و محل فرود پروب در زمان درمان بسیار اهمیت دارد ، در واقع اگر در حین شاک ویو تراپی پروب دستگاه به مدت طولانی در یک نقطه ثابت بماند و حرکتی نداشته باشد باعث درد بسیار زیاد و آسیب های بافتی شدید خواهد شد.

ممنوعیت های درمان با دستگاه شاک ویو

آیا درمان فیزیوتراپی با دستگاه شاک ویو ممنوعیت دارد؟

ممنوعیت های استفاده از درمان شاک ویو عبارتند از :

  • روی زخم های باز
  • روی مناطق بی حس بدن 
  • در عفونت حاد ، سرطان و غده ‌های بدخیم
  • در اطراف چشم ها ، سینه ها یا ارگان های جنسی
  • روی استخوان های شکسته
  • در قسمت هایی از بدن که دارای ایمپلنت های فلزی است
  • افرادی با باطری قلب (ضربان ساز قلب)
  • بانوان باردار

میزان درد در فیزیوتراپی با دستگاه شاک ویو

آیا درمان فیزیوتراپی با دستگاه شاک ویو درد دارد؟

بلی ، شاک ویو تراپی به واسطه شکل تهاجمی نوع درمان (پرتاب موج های صوتی با فرکانس بالا) به بافت زنده ، متاسفانه حین درمان درد داشته و احساس مطلوبی به درمانجو منتقل نمی کند.

تعداد جلسات فیزیوتراپی با دستگاه شاک ویو

فیزیوتراپی با دستگاه شاک ویو چند جلسه به طول انجامد؟

تعداد جلسات فیزیوتراپی با دستگاه شاک ویو ممکن است بستگی به نوع و شدت مشکلات فیزیکی شما داشته باشد. همچنین ، تصمیم گیری در مورد تعداد جلسات به دقت توسط فیزیوتراپیست شما انجام میشود. این تعداد میتواند از چند جلسه تا چند هفته متغیر باشد.

تعداد جلسات و فاصله زمانی بین آنها بر اساس تشخیص فیزیوتراپیست شما تعیین میشود. همچنین ، عواملی مانند شدت مشکلات ، سابقه بیماری و واکنش بدن به درمان نیز تأثیرگذار هستند.

امکان انجام فیزیوتراپی در منزل با دستگاه شاک ویو

آیا درمان با دستگاه شاک ویو را در منزل می توان انجام داد؟

خیر ، متاسفانه شاک ویو تراپی به واسطه حجیم بودن دستگاه شاکویو و همچنین حساس بودن ورودی های دستگاه (نیاز به استابلایزر | تثبیت کننده جریان برق ورودی) به لحاظ امنیت بیشتر در حین بهره برداری ، در منزل (فیزیوتراپی در منزل) انجام نمی شود و می بایست حتماً این درمان با استفاده از دستگاه های همواره کالیبره و تحت کنترل در کلینیک فیزیوتراپی انجام گردد.

تعرفه فیزیوتراپی با دستگاه شاک ویو

هزینه شاک ویو تراپی چقدر است؟

برای مشاهده هزینه یک جلسه فیزیوتراپی با شاک ویو از صفحه آخرین قیمت فیزیوتراپی ، کد خدمت ۹۰۱۶۷۰ را در تعرفه های فیزیوتراپی بخش خصوصی مصوب وزارت بهداشت در آخرین ابلاغیه انجمن فیزیوتراپی سال جاری را جستجو فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *