فیزیوتراپی با دستگاه لیزر فیزیوتراپی

فیزیوتراپی با لیزر لیزرتراپی لیزر درمانی درمان درد با لیزر تسکین درد با فیزیوتراپی لیزر کاهش التهاب با لیزر فیزیوتراپی

فهرست مطالب :

تعریف لیزر درمانی

لیزر چیست و چه اثراتی دارد؟

لیزر در محدوده تابش امواج الکترومغناطیس مادون قرمز ، نور مرئی و ماوراء بنفش است ، طول موج لیزر در محدوده تابش امواج الکترومغناطیس ۱۰۰ نانومتر تا ۱ میلیمتر قرار دارد ، مونوکروماتیک یا تک رنگی به دلیل طول موج یکسان وهم فاز بودن امواج از خصوصیات منحصر لیزر است ، و همین خصوصیات ویژه باعث شده است تا بتوان نور لیزر را با دقت بالا تنظیم کرد و بر روی تمام بافت های کوچک و عمقی بدن درمان انجام شود.

(Light amplification by stimulated emission of radiation) مخفف کلمه Laser است به معنی تقویت نور با محرک تابش اشعه.

لیزر دستگاهی است که پرتو شدیدی از نور تک رنگ منسجم (یا سایر تشعشعات الکترومغناطیسی) تولید می کند. لیزر در حفاری و برش ، تراز و هدایت و درمان و جراحی استفاده می شود. از خواص نوری در هولوگرافی ، خواندن بارکد ها و ضبط و پخش دیسک های فشرده استفاده می شود.

نور لیزر هنگامی ایجاد می‌ شود که یک الکترون از واسطه فعال شدن تحت تاثیر جهش تحریک شده کوانتومی از یک سطح انرژی بالاتر به سطح انرژی پایین تر منتقل می‌ شود و سبب انتشار فوتون بیشتر می‌ شود.

لیزر درمانی در فیزیوتراپی چیست؟

لیزر فیزیوتراپی یک دستگاه و روش درمانی فیزیوتراپی است در متد ترموتراپی که با استفاده از تابش پرتوهای لیزر به تسکین درد ، کاهش التهاب و افزایش فرآیندهای بهبودی در افراد کمک می‌ کند.

لیزر با توجه به خصوصیات ویژه اش میتواند به بافت های عمقی بدن نفوذ کند بدون اینکه باعث آسیب شود.

چگونگی لیزر تراپی

لیزر تراپی یا فیزیوتراپی با لیزر چگونه است؟

لیزرتراپی یکی از جدیدترین و مدرن ترین روش های درمان در حال حاضر می باشد که برای درمان بسیاری از آسیب های عضلانی و تسکین دردهای حاد و‌ مزمن استفاده می شود.

لیزر اثرات بسیار خوبی در تسکین درد دارد ، شامل درمان دردهای مفاصل و دردهای منتشره و همچنین التهاب های عمقی مثل :

انواع لیزر درمانی

چند نوع لیزر درمانی وجود دارد؟

دو نوع لیزر در حال حاضر در درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد :

لیزر داغ یا Hot Laser

کاربرد لیزر گرم در چیست؟

لیزرهای گرم گرمای درون بافتی مشخص ایجاد می‌ کنند و سبب تخریب همان بافت میشوند و بافت های مجاور را آسیب نمیزند. از لیزر داغ برای جراحی و برش پوست و تخریب بافت مشخصی استفاده می شود. اسکار کمتر ، استریل بودن و ظریف بودن خط برش از مزایای این روش جراحی است. این لیزر در توانبخشی و فیزیوتراپی کاربرد ندارد.

لیزر سرد یا Cold Laser

کاربرد لیزر سرد در چیست؟

توان خروجی لیزرهای سرد ۵۰۰ میلی وات و معمولاً ۵۰ میلی وات بر سانتی متر مربع است و بعلت تاثیرات بیو استیمولیشن و تسهیل ترمیم بکار میرود.

لیزرهای با قدرت خروجی نیم وات لیزر کم توان یا Low Power Laser گفته میشود و معمولاً برای کاهش درد و التهاب استفاده می شود.

High Power Laser یا همان لیزر پرتوان قدرت خروجی آن براساس نوع کمپانی می تواند از نیم وات تا ۵ وات ، ۱۰وات یا ۱۵وات باشد و به علت توان بالاتر می تواند بین یک تا سه جلسه درد و التهاب عمقی را کاهش دهد.

نکته مهم :

حین درمان با لیزر حتماً باید از عینک های مخصوص استفاده شود تا از آسیب دیدن چشم ها جلوگیری شود.

اثرات و فواید فیزیوتراپی با لیزر لیزر تراپی لیزر درمانی

عملکرد لیزر در فیزیوتراپی چیست؟

لیزر فیزیوتراپی در سطح سلولی باعث افزایش تولید ATP (تنفس سلولی) ، تحریک ماکروفاژها ، تحریک فیبروبلاست ها ، افزایش تولید کلاژن ، تغییر هدایت عصبی و رژنراسیون و گشادی عروق می شود.

لیزر به صورت کلی باعث کاهش التهاب و تسریع بهبودی بافت های آسیب دیده میشود.

فواید درمانی لیزر در فیزیوتراپی

لیزر فیزیوتراپی چه فوایدی در بهبودی بیمار دارد؟

  • بهبود روند ترمیم بافتهای عضلانی

لیزر با افزایش جریان خون موضعی در ترمیم و بهبودی بافت‌های آسیب دیده بسیار موثر است.

  • ترمیم زخم

لیزر با افزایش جریان خون باعث بهبودی میشود.

  • کاهش و کنترل درد

لیزرتراپی با تاثیر روی گیرنده های درد موثرترین روش در فیزیوتراپی در کاهش و کنترل درد می‌باشد.

  • کنترل التهاب

لیزر در کاهش التهاب عمقی مفاصل و بافت ها بسیار موثر است.

  • ترمیم عوارض اسکلتی-عضلانی

لیزر میتواند گرفتگی و خشکی مفاصل و بافت ها را از بین ببرد.

زمان و تعداد جلسات فیزیوتراپی با لیزر

فیزیوتراپی با لیزر چند جلسه به طول می انجامد؟

فیزیوتراپی با لیزر ، لیزر تراپی یا لیزر درمانی یکی از سریع ترین و کوتاه ترین روش های کاهش درد می باشد ، که با توجه به نوع جراحی انجام شده ، نوع بیماری یا درد ، تجویز پزشک معالج و همچنین گزارشاتی که فیزیوتراپیست در حین درمان از بیمار میگیرد بین ۵ تا ۲۰ جلسه ، ۱۰ الی ۲۰ دقیقه ای در فواصل هر روزه تا ۲ روز در میان متغیر می باشد.

درد در فیزیوتراپی با لیزر

آیا لیزر درمانی یا فیزیوتراپی با لیزر درد دارد؟

خیر به هیچ عنوان ، هیچ کدام از انواع فیزیوتراپی با لیزر چه با لیزر کم توان یا لیزر پر توان در حین درمان درد نداشته و برعکس یکی از مطلوب ترین و موثرترین انواع درمان فیزیوتراپی است ، ولی این امکان وجود دارد که ، بیمار بعد از بازگشت از فیزیوتراپی در جلسه اول درمان ، درد خفیفی را در ناحیه مورد درمان احساس نماید که این موضوع به واسطه افزایش جریان خون در موضع درد کاملاً طبیعی است و خبر از ترمیم عضو آسیب دیده ، کاهش التهاب موضع و رفع ، کنترل و کاهش درد می دهد.

عوارض جانبی لیزرتراپی یا فیزیوتراپی با لیزر

آیا فیزیوتراپی با لیزر عوارض جانبی دارد؟

خیر ، لیزر تراپی هیچگونه عوارض جانبی نداشته و تا به حال گزارش نشده است.

با عنایت به اینکه هر دستگاه درمانی فیزیوتراپی شامل ( التراسوند  |  لیزرهای درمانی  |  استیمولاتور الکتروتراپی  |  مگنت فیزیوتراپی  |  شاک ویو  |  تکارتراپی ) قبل از اینکه وارد حوزه سلامت و درمان ، بیمارستان ها و کلینیک های فیزیوتراپی بشوند الزامات مرتبط با امنیت و ایمنی سلامتی را با اخذ مجوز از سازمان بهداشت جهانی همراه داشته باشند ، لذا لیزرهای درمانی با طول موج های مشخص که در فیزیوتراپی مورد بهره برداری قرار میگیرد سال ها است مجوز استفاده درمانی را اخذ نموده است.

سوالات متداول در مورد فیزیوتراپی با لیزر

بسیاری از مراجعین کلینیک های فیزیوتراپی به کرات سوالاتی در رابطه با لیزرتراپی را از فیزیوتراپیست ها می پرسند لذا ما سعی داریم در اینجا پاسخ هایی کوتاه به بعضی از آنها داشته باشیم :

بلی ، لیزر تراپی یکی از بهترین ، سریع ترین و موثرترین نوع درمان در کاهش درد و التهابات در فیزیوتراپی می باشد.

فیزیوتراپی با لیزر (لیزرتراپی) میتواند برای افراد با مشکلات مختلفی مفید باشد. افرادی که به فیزیوتراپی با لیزر نیاز دارند ممکن است دچار آسیب ها ، اختلالات یا موارد زیر باشند :

  • آسیب های عضلانی و اسکلتی : فیزیوتراپی با لیزر برای افرادی که مشکلاتی نظیر آسیبهای عضلانی ، مفصلی ، ترمیم بافتهای نرم (مثل ترک یا التهاب) ، کمردرد ، آرتروز (سایش مفاصل) و مشکلات اسکلتی دیگر دارند ، مفید است.
  • التهابات مزمن : افراد مبتلا به التهابات مزمن نظیر التهاب مفاصل ، التهاب عضلات یا التهاب بافت های نرم میتوانند از فیزیوتراپی با لیزر برای کاهش التهاب و درد استفاده کنند.
  • زخم های مزمن : افراد با زخم های مزمن نظیر زخم فشاری ، زخم دیابتی ، یا زخم های پوستی دیگر ممکن است به فیزیوتراپی با لیزر نیاز داشته باشند تا به تسریع فرآیند ترمیم و بهبود کمک شود.
  • درد شدید در بافت : افرادی که به دنبال روشهای درمان درد بدون مصرف دارو هستند ، میتوانند به فیزیوتراپی با لیزر مراجعه کنند. این روش میتواند به کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.
  • آسیب های ورزشی : ورزشکاران و افرادی با فعالیت بدنی بالا ممکن است برای بهبود عملکرد و بازگشت سریعتر به ورزش به درمان فیزیوتراپی با لیزر مراجعه کنند.
  • تکمیل درمان پس از جراحی : برخی از درمانجویان پس از عمل جراحی نیاز به فیزیوتراپی با لیزر دارند تا به بهبود سریعتر و بازگشت به فعالیتهای روزمره کمک شود.
  • بیماران مبتلا به بیماریهای عروقی : افرادی که مبتلا به بیماریهای عروقی نظیر بیماری عروق کرونری یا افراد با مشکلات گردش خون دیگر هستند ممکن است از فیزیوتراپی با لیزر به منظور افزایش گردش خون و بهبود وضعیت عروقی خود استفاده کنند.

قبل از شروع هر نوع درمان با لیزرتراپی ، توصیه میشود که با یک متخصص فیزیوتراپیست یا پزشک مشورت شود.

این جلسات توسط یک فیزیوتراپیست یا متخصص انجام می‌ شود و مراحلی که در یک جلسه فیزیوتراپی با لیزر پر توان دنبال می‌ شود عبارتند از :

  • ارزیابی بیماری : نخستین گام در انجام یک جلسه فیزیوتراپی با لیزر پر توان ، ابتدا ارزیابی بیماری و نیازهای درمانجو است. فیزیوتراپیست باید تاریخچه بیماری و شرایط فعلی بیمار را بررسی کند تا بتواند برنامه مناسبی برای درمان تعیین کند.
  • تعیین ناحیه مورد درمان : فیزیوتراپیست باید ناحیه اندامی که نیاز به درمان با لیزر پر توان دارد را مشخص کند. این منطقه ممکن است یک بخش خاص از بدن مانند مفاصل ، عضلات یا بافت های نرم باشد.
  • تنظیمات دستگاه لیزر : فیزیوتراپیست باید دستگاه لیزر را برای منطقه درمانی و شدت مناسب تنظیم کند. تنظیمات دقیق ممکن است بسته به نوع بیماری و نیازهای درمانجو متغیر باشد.
  • انجام درمان : فیزیوتراپیست با استفاده از پروب دستگاه لیزر پر توان ، پرتوهای لیزر را به ناحیه مشخص شده در اندام مورد درمان تابانده و بر روی بافت های آسیب دیده اعمال میکند. این پرتوها به طور معمول به صورت نور قرمز یا نزدیک به نور قرمز با انرژی مرتفع هستند و به بافت های زیر پوستی نفوذ می کنند.
  • پایان جلسه و توصیه‌ های پس از درمان : پس از پایان جلسه ، فیزیوتراپیست ممکن است توصیه هایی برای مراقبت پس از درمان ارائه دهد. این شامل فعالیتهای روزمره ، استراحت و دنبال کردن دقیق موارد درمانی است.

توجه داشته باشید که جلسات فیزیوتراپی با لیزر پر توان توسط متخصصان تجویز و نظارت می‌ شوند و باید تحت نظر یک فیزیوتراپیست مجرب انجام شوند. همچنین ، از اجرای تمام موارد مورد نیاز جهت ایمنی درمانجو و درمانگر باید پیروی کرد که در اینجا شمال استفاده از عینک های مخصوص می باشد.

نتایج فیزیوتراپی با لیزر ممکن است در هر فرد و بر اساس نوع بیماری و شدت آن متغیر باشند. اغلب ، برخی از افراد ممکن است نتایج زودهنگامی را در طی چند جلسه اول دریافت کنند ، در حالی که برای دیگران ، نتایج ممکن است مدت زمان بیشتری نیاز داشته باشد. در مواردی ممکن است تغییرات ظاهری به مرور زمان پس از پایان درمان با لیزر پر توان بهبود یابد.

عواملی که در نتیجه درمان با لیزر در فیزیوتراپی تاثیر دارند شامل موارد زیر می شوند :

  • نوع بیماری : نوع بیماری و میزان آسیب وارده به بافتها تاثیر زیادی بر روی زمان ظهور نتایج دارد. برخی بیماریها ممکن است نتایج سریعتری داشته باشند ، در حالی که درمان برخی بیماریها ممکن است زمان طولانی تری نیاز داشته باشد.
  • شدت بیماری : شدت بیماری و میزان التهاب و درد ممکن است تاثیر داشته باشد. افراد با شدت بالاتر بیماری ممکن است نیاز به جلسات بیشتری داشته باشند.
  • تعداد و مدت زمان جلسات : تعداد و مدت زمان جلسات فیزیوتراپی با لیزر نیز تاثیرگذار است. معمولاً برنامه های درمانی برای چندین جلسه تعیین میشوند و تغییرات در طی این جلسات ظاهر میشوند.
  • تطابق با درمان : مهم است که درمانجو تعهد لازم را در این مسیر داشته باشد و توصیه های فیزیوتراپیست را رعایت نماید. عدم تطابق با برنامه درمانی ممکن است به تاخیر در ظهور نتایج منجر شود.

به طور کلی ، برای حصول نتایج بهتر و ماندگارتر ، توصیه میشود که درمانجو برنامه های درمانی را با صبر و پیگیری ادامه دهند و با فیزیوتراپیست خود در مورد پیشرفت درمان صحبت کنند.

این پرسش از اساس نادرست است چون در رابطه با تمام موارد قابل درمان با فیزیوتراپی صدق نمی کند.

بیماری ها و اختلالات قابل درمان با فیزیوتراپی طیف های بسیار گسترده ای هستند و انواع درمان فیزیوتراپی بستگی به نوع مشکل بیمار یا مراجعه کننده روشهای مختلفی جهت درمان دارد و هر روشی مزایای درمانی خاص خود را دارد.

خیر لیزر تراپی مانعی برای فیزیوتراپی دارندگان باتری قلب ندارد.

خیر ، ولی در صورتیکه زخم باز حاد روی موضعی وجود دارد ، نباید روی زخم لیزر تابیده شود.

خیر متاسفانه هنوز فیزیوتراپی با لیزر در جدول پرداخت خسارات بیمه گر پایه نمی باشد ، ولی از طریق بیمه های تکمیلی قابل وصول و دریافت می باشد.

هزینه درمان فیزیوتراپی لیزر

هزینه های فیزیوتراپی با لیزر چگونه است؟

لیزر درمانی با توجه به تشخیص پزشک معالج یا فیزیوتراپیست متخصص به دو بخش لیزر کم توان با کد خدمت ۹۰۱۶۲۵ و لیزر پرتوان با کد ۹۰۱۶۶۵ تجویز می گردد.

برای مشاهده هزینه یک جلسه فیزیوتراپی می توانید از صفحه آخرین قیمت و تعرفه های فیزیوتراپی ، تعرفه های دقیق بخش خصوصی مصوب وزارت بهداشت و ابلاغیه انجمن فیزیوتراپی را در سال جاری ملاحظه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *